Super Castlevania IV til Super Nintendo

Vinteren var kommet i 1992 og “Zelda – A Link to the Past” var fullført

castlevania4

Super Castlevania IV ble utgitt på Super Nintendo i Europa 23. nov 1992 av Konami

INNLEDNING :

Intro
Intro

Vinteren var kommet i 1992 og “Zelda – A Link to the Past” var fullført, så jeg hadde bestemt meg for at det var på høy tid å gå til innkjøp av ett spill som jeg skulle kose meg med i romjulen. Jeg dro på meg ett par sheroxer og pakket meg godt inn. Stolt trasket jegnedover til byen med 700,- kroner som hadde kostet blod og svette i form av måking for diverse naboer og annet forfallende utearbeid, men nå hadde jeg endelig nok til ett nytt spill. Turen gikk ned til Dennis leker i Sandefjord for å se hva de hadde av Super Nintendo (SNES) spill. Da jeg kom fram og gikk inn i den varme og for meg magiske butikken i kvartal 19 så hørte jeg flere barn som sto og spilte på Sega`n de hadde oppkoblet i butikken, men det var ikke Sega produkter denne unge karen var på jakt etter…. her var det “ekte” SNES saker som skulle under lupen. Jeg spurte damen bak disken om de hadde fått inn noe nytt til SNES, og til min forundring svarte hun ja denne gangen, da dette var ett spørsmål jeg alltid stilte på vei hjem fra skolen så var det lenge mellom hvert ja. Hun bøyde seg ned og tok fram ett spill som fikk de frosne hendene mine til å bli glovarme igjen…. var det virkelig mulig?

Intro
Intro

JA, det hadde kommet ett nytt Castlevania spill, og denne gangen i 16 bits glorifisert grafikk, jeg var ikke så utpreget kjent med orgasmer i forskjellige slag men tør å påstå i ettertid at dette ga meg en form for vaskeekte NERDGASM.
Castlevania spillene hadde jeg spilt istykker på NES`en (Nintendo Entertainment System) så dette var ett sikkert kjøp.
Jeg spurte hva det kostet og til min lettelse fikk jeg beskjed om at spillet kostet 699,- , jeg slang de klamme sedlene og myntene mine på benken og var nå den stolte eieren av “Super Castlevania IV” til SNES.
Turen hjem fra byen har vel til dags dato aldri blitt tilbakelagt fortere, jeg hev av meg klærne mens svetten rant i yttergangen og løp inn til TV`en hvor SNES maskinen hadde hedersplassen rett under. Pappen ble åpnet og den ferske Castlevania carten skulle få oppleve elektronisk tenning for første gang og jeg var i ferd med å forlenge NERDGASM min, så under skal jeg dele flere av opplevelsene jeg hadde med dette fantastiske spillet.

HISTORIE/HANDLING :

starskjerm
starskjerm

Spillet er på mange måter en remake av det første Castlevania spillet bare i en helt rå 16 bits innpakning, introen forteller om hvordan Dracula igjen har våknet opp fra de døde og herjer i slottet sitt så det er Simon Belmonts sin oppgave å stoppe den blodsugene vesenet fra Transylvania ennå en gang.Eventyret begynner utenfor slottet og du må svinge pisken igjennom 5 brett før du endelig kommer inn til Draculas slott.
Først når du har kommet deg inn i Draculas høyborg med alskens ulumskheter snikende bak enhver krik og krok begynner ting virkelig å snøre seg sammen og du innser at du har langt igjen før du står ansikt til ansikt med nattens fyrste.

GAMEPLAY :

Boss
Boss

Har man spilt Castlevania spill tidligere vil man øyeblikkelig kjenne seg igjen i dette eventyret da det stort sett er helt likt som de forrige kapitlene i serien, men noen sterke forandringer selvfølgelig.
Simon kontrolleres enkelt og responderer perfekt til dine tastetrykk, dog i ekte Castlevania ånd er det flere steder som krever pikselperfekt hopping for å komme videre. I tillegg kan du nå også slå med pisken i 8 retninger, noe jeg finner veldig kjærkomment. Så etter å ha spilt 30 minutter så føler du at du har full kontroll over den atletiske vampyrjegeren.

Brett
Brett

Vansklighetsgraden er ikke til å kimse av, dette spillet lever opp til de foregående og etterkommende Castlevania spillene og du vil mest antakelig møte på steder og situasjoner som korter ned mengden med fauna på toppetasjen. Men spillet føles ikke urettferdig, det er du som spiller som må tilegne deg egenskapene som trengs for å komme videre, og når du først gjør det får man en stor mestringsfølelse. Dette er ikke spillet som holder deg i hånden igjennom historien, du må kjempe for hver bane du klarer og hver piksel må overvinnes.

Klokketårn
Klokketårn

Spillet er en 2D action plattformer som er veldig linjært, du dreper forskjellige vesener og møter som oftest en boss
på slutten av hver bane som må kløyves for å sikre progresjon, disse bossene er lette i starten men blir særdeles verre å hanskes med jo lengre du kommer inn i slottet. En ennåtilbakevendene mekanikk er at du kan få forskjellige “sub”våpen
som bruker hjerter du finner som ressurs. Heldigvis er det mengder med lysestaker som gir deg en god mengde hjerter så du vil aldri føle en mangel på disse.
Mange av bossene fra tidligere spill gjør en opptreden også her, Frankenstein, Mummien, Medusa osv.
Fiender fra de tidligere spillene er også selvskrevne i dette kapitlet, de hersens plagsomme medusahodene er selvfølgelig til stede for å gjøre livet surt for deg. Men disse elementene er faktisk noe jeg forventer i ett Castlevania spill, er de ikke til stede så føler jeg noe mangler umiddelbart.

 

GRAFISK FREMSTILLING :

Boss
Boss

Spillet er veldig likt det første Castlevania spillet på NES men stiller da selvfølgelig med oppdatert grafikk på fiender,bakgrunner,bosser osv.
Grafikken er helt fantastisk og setter virkelig stemningen i spillet, ved en nylig gjennomspilling la jeg merke til nye ting jeg aldri hadde lagt merke til før, så det er mye godis for de retrosultne øynene ute og går her.
I tillegg bruker spillet mye Mode 7 (ett type grafikk triks som SNES ble veldig kjent for som skapte en 3D følelse), dette blir brukt på kartet igjennom eventyret og ikke minst på de mange bossene, hvor Koronot stiller seg veldig ut.
Koronot er en steinmonster boss du møter på slutten av bane 4 som har noen fantastiske Mode 7 effekter under kampen men spesielt etter du har tatt han og han ekspanderer “ut av skjermen” før han imploderer og du plukker opp den røde kulen som alltid dukker oppetter en endt bosskamp.

LYD og MUSIKK :

Koronot
Koronot

Lydeffektene er knallbra og musikken i Super Castlevania IV er mange hakk over andre spill til og med fra dagens generasjoner, finn fram “Vampire Killer” på youtube og du vil øyeblikkelig forstå hva jeg snakker om.
Musikken er den siste prikken over i`en som virkelig suger deg inn og gir deg en av SNES ærens beste spillopplevelser.

KONKLUSJON :

Castlevania
Castlevania

Dette spillet er virkelig ett must å spille, da det fremstår som pikselert perfeksjon innen Castlevania spillene men også innenfor 2D action plattformer sjangeren.
Er du tidligere kjenning av Simon Belmont og hans hunger for å stoppe Dracula og mot formodning ikke har prøvd dette spillet så oppfordrer jeg deg herved til å gå til anskaffelse av denne perlen fra Konami.
Spillet nytes best i ett mørkt rom med ett par stearinlys for stemningens skyld og ett lydanlegg med litt guffe i.
Varigheten på spillet vil variere hvor godt kjent du er med spill i Castlevania serien, dette er overhodet ikke en pushover så det er mange timer med glede og de små øyeblikk med frustrasjon som gjør at du plukker opp kontrolleren og tenker “Nå skal jeg faen meg ta rotta på deg”, jeg bare digger spill som gir deg den følelsen.

Har du ingen SNES så fortvil ikke da Nintendo har sluppet spillet på Virtual Console tjenesten sin både på Wii og Wii U.
Det gir noe helt spesielt å spille det på en SNES med en knallgod kontroller i hånda, men de emulerte versjonene man får tak i på Virtual Console gir fortsatt en knall spillopplevelse.

KARAKTER 7.5/10 – Ekstremt bra spill som anbefales på det sterkeste til alle med sansen for Castlevania eller 2D Action Plattformer spill!

Begrepsforklaringer :
Cart = Kun spillkassetten
CIB  = Spillet komplett i eske med manual
NIB  = Spillet komplett i eske som er helt nytt/forseglet

Verdier på spillet til SNES :

Cart (PAL-EU) SCN / NOE / UKV = ca 450,- / ca 350,- / ca 350,- + evt frakt
CIB (PAL-EU) SCN / NOE / UKV  = ca 700 – 900,- / ca 500 – 750,- / ca 450 – 700,- + evt frakt

Cart (NTSC-US)  = ca 180 – 250,- + evt frakt
CIB (NTSC-US)   = ca 300 – 425,- + evt frakt
NIB (NTSC-US)   = ca 1250 – 1500,- + evt frakt

På Wii U sin Virtual Console tjeneste koster spillet 64,-


Posted

in

by

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *