Laster podcaster

Nyeste podcaster

Link_and_Zelda_TP2

Bård Lilleøien skal spille Zelda!

Publisert 18.03.2014

Først ute er jo spillet som startet det hele, The Legend of Zelda på NES.

Link_and_Zelda_TP2

Vær hilset! Jeg heter Bård Lilleøien og er ny skribent her.
Født 1982, og oppvokst I Oslo. Det ble litt spilling på 80-tallet, med Alley Cat, Outrun og Mighty Bomb Jack, men det var ikke før jeg snublet over NES I 1989 jeg ble spillfrelst. 90-tallet bestod for meg av NES, SNES og endeløs lesing av Nintendo Magasinet og Power Player. Forguder fortsatt alt som heter Nintendo. Ble en hardbarket PC-gamer på 90-tallet, før jeg nå prøver meg på det meste av spill både på konsoller og PC.

På Spillmuseet vil jeg fokusere på interesseområdene. Gjerne presentere litt ukjente spill, eller maratone hele spillserier. Interesserer meg for spilldesign og virtuell historiefortelling, og liker å analysere de tingene som gjør at et spill fungerer, eller ikke fungerer. Vil nok gå i dybden på det, samtidig som jeg kommer med mer uformelle topp 10-lister, eller presenterer litt mer ukjente spill som har gått i glemmeboken. Gjerne lisensspill. Er nå bosatt på Stjørdal, og på fritiden jobber jeg som illustratør og tegneserieskaper.

Men det var nok om meg, vi klikket oss inn for Zelda, gjorde vi ikke?

Tp_lightarrow2

Zelda er vel en spillserie alle som liker spill har et godt forhold til. Selv de mest hardcore “dudebro”-FPS-spillerne jeg har møtt, mykner litt til straks det snakkes om Zelda. Det går liksom ikke helt an å like spillmediet uten å ha et positivt forhold til iallefall ett Zelda-spill.

Så jeg har litt lyst til å nå spille gjennom hele serien igjen, og skrive noen korte ord om hvert eneste spill. Jeg kommer til å gå gjennom ting som hva jeg synes om spillet, hva det har hatt å si for spillhistorien, min personlige historie rundt spillet, og kanskje også noen tips for å nyte flere av de eldre spillene fullt ut, om man spiller dem for første gang i dag.

Denne pyramiden blir nok å se en del ganger fremover

Denne pyramiden blir nok å se en del ganger fremover

Dette kommer vel til å ta en stund, og er ikke et prosjekt jeg kommer til å rushe, jeg vil heller nyte det. Mange av spillene er det lenge siden jeg har spilt, så det blir gøy med gjensyn, og det er faktisk flere på lista jeg ikke engang har spilt, overaskende nok.

Så hvordan teller man Zelda-spill? Jeg har brainstormet litt og kommet opp med følgende liste på 21 spill:

Game and Watch Zelda

Game and Watch Zelda

Spillene i bold er de jeg enten ikke har spilt før, eller aldri fullført, så dette blir spennende også for meg. Honorable mention: Zelda på Game & Watch er nok ikke spillet jeg får tak i med det første, og det skorter på emulatorer. Zelda BS var en interaktiv satelittoverført greie kun i Japan. Det finnes fanlagde remakes av spillet, men det er ikke det samme. Derfor styrer jeg unna disse to.

Jeg kommer til å spille spillene i rekkefølgen de kom ut, så jeg kommer ikke til å surre med kronologi som strekker seg mellom tre forskjellige tidslinjer. Om et spill har flere runder(som det første, eller Ocarina of Times Master Quest), kommer jeg kun til å spille gjennom det opprinnelige spillet. Om et spill har fått remake(OOT, Four Swords eller Windwaker), kommer jeg antakeligvis til å velge å spille remaken pga tilgjengelighet eller små moderniseringer.

Har tatt med spinoff-spill som Link’s Crossbow Training, til tross for at jeg aldri har spilt det før eller vet hva det dreier seg om. Kommer da sannsynligvis også til å ta med det kommende Hyrule Warriors, selv om det ikke er et offisielt Zelda-spill. CDi-spillene er derimot med, om jeg finner ut en grei måte å få spilt dem på. Jeg gleder meg allerede.

Først ute er jo spillet som startet det hele, The Legend of Zelda på NES.

Slik ser spillkassetten ut. Fra første gang jeg så den, skjønte jeg at noe var spesielt. Spillet var jo laget av gull!

Slik ser spillkassetten ut. Fra første gang jeg så den, skjønte jeg at noe var spesielt. Spillet var jo laget av gull!

Zeldas plass i spillhistorien kan virkelig ikke undervurderes. Det sies at uten Zelda, ville det ikke eksistert noe GTA. Og selv om det ikke er det første eventyrspillet av denne typen (Adventure på Atari hilser), er det utvilsomt det folk flest kjenner til. Selv kom jeg ikke over spillet før i starten av 1992. Jeg hadde akkurat sittet lenket til en tannlegestol noen timer, for tannregulering. Alt gjorde vondt, men hey, jeg fikk selv gå på lekebutikken på Steen og Strøm i Oslo og velge et spill. Det var en automat med 25 spill satt opp, og jeg fikk prøvd en del, blant annet Mega Man 2, som virket gøy. Det var derimot ett spill som så helt fantastisk ut.

Spillet het Dragon’s Lair. For en grafikk! Spillet var helt dass å spille, og jeg kom meg ikke over broen i det første skjermbildet, men dette spillet ville jeg ha. Men så, i en såkalt “divine intervention”, kom en av de som jobbet i butikken og viste meg Zelda-spillene. Jeg fikk prøvd begge som hadde kommet ut til da, og ble helt hektet på det første. Det ble heldigvis Zelda denne dagen, og ikke Dragon’s Lair. Så nå lurer jeg bare på hvor jeg skal sende takkeblomstene.

Dette spillet ble heldigvis byttet ut med Zelda, den skjebnesvangre vinterdagen i 1992. Video av Angry Videogame Nerd

I spillet styrer man den grønnkledte guttungen Link. Tittelfiguren Zelda, er allerede blitt kidnappet av den onde Ganon, og målet er å samle de åtte fragmentene som danner visdommens Triforce, for å så klare å beseire Ganon, befri Zelda, og redde landet Hyrule. Ingenting komplisert, men spill fra denne tiden hadde bokstavlig talt ikke plass til å fortelle lange historier. Tekst tar plass, og slik plass var bedre forbeholdt koding og grafikk, da spillkassetter ikke kunne romme spesielt mye. Dermed var en enkel “damsel in distress”-historie en logisk ting å benytte, da folk allerede har et forhold til slike historier fra eventyr. Det meste av tillegg til historien, fant man i spillets manual.

Link_and_Impa_(The_Legend_of_Zelda)

Link og Impa

Karakterer som Impa, dukker kun opp i spillets bakhistorie i manualen. Om ikke spilleren gjennom egen fantasi, tolker den gamle konen Link møter flere steder, som Impa. NES-spill krever ofte en del fantasi for å fylle igjen plottet som mangler.

Det som gjorde, og fortsatt gjør det første Zelda-spillet så bra, er friheten. Når man starter, er så godt som hele Hyrule allerede åpent, og med få unntak, kan man gå og finne hvilken som helst av de 8 pyramidefragmentene allerede fra starten, om man klarer å overleve, selvsagt. Spillets åtte huler blir stort sett tøffere og tøffere, men for hver hule man fullfører, blir Link bittelitt sterkere, ved at han får mer livsenergi. Mer livsenergi betyr også etterhvert at man kan bære sterkere våpen. Ved å utforske Hyrule, kan man også finne gjenstander som skjold, rustning, bomber, og andre ting som gjør overlevelse lettere. Da jeg først spilte spillet som 9-åring, var jeg helt overveldet av størrelsen og friheten, og brukte uker bare på å utforske Hyrule.

Allerede fra første skjerm, er spillet åpent. Man kan gå nordover, østover, vestover, eller inn i hulen for å få sverdet. Og om man ikke regner med den siste kampen mot Ganon, er det faktisk fullt mulig å komme seg gjennom spillet uten sverdet.

Første skjermbilde i spillet

Allerede fra første skjerm, er spillet åpent. Man kan gå nordover, østover, vestover, eller inn i hulen for å få sverdet. Og om man ikke regner med den siste kampen mot Ganon, er det faktisk fullt mulig å komme seg gjennom spillet uten sverdet.

I dag kan spillet kanskje virke litt kryptisk og overveldende på nye spillere, selv om det egentlig ikke er slik. Spillet har noen enkle regler, og dersom man er klar over disse, blir ting veldig fort mye lettere å forholde seg til:

  • På oververdenen er det kun en hemmelighet eller hule per skjerm. Hemligheter er oftest gjemt i trær eller klippebiter som peker seg litt ut fra de andre tingene på skjermen. For eksempel, om man ser et enslig tre i en blindvei, er det mye mer logisk å prøve å brenne det, enn å ta alle de andre trærne.
  • Om man er i vanskeligheter i en hule, gå ut og ta en annen, eller utforsk. Bli sterkere og kom tilbake senere. Noen huler har monstere som er tøffere enn andre, men alt er overkommelig med litt trening. Dette er ikke et vanskelig spill, selv om de senere hulene krever litt mer av presisjon og reflekser.
  • Ha alltid med medisin. Tidlig i spillet får man en lapp man kan vise til en gammel kone, for å kunne kjøpe medisin. Ha alltid med en flaske, da disse gir tilbake all energi man har tapt. Et langt bedre alternativ enn å starte hulen på nytt.
  • Spar på nøklene. Nøkler man finner, kan brukes mellom alle hulene. Ikke alle nøklene må brukes, man kan ofte bombe en vegg istedenfor å låse seg inn. Om man kjøper en nøkkel i butikk, koster den 80 rupees. 4 bomber, koster 20 rupees, og finnes ofte på fiender. Enkel matte, bomber er utrolig mye billigere, selv om man sløser noen, bare for å unngå en låst dør. Snarveier gjør også at man kan unngå flere av de vanskeligste rommene i spillet.
  • Lytt til hva folk har å si. Det er ikke mange figurer som gir hint i spillet, men der man finner dem, kan selv kryptiske og gåtefulle hint være akkurat det man trenger å vite. “GO UP, UP, THE MOUNTAIN AHEAD”, betyr nettopp at man bør gå oppover noen ganger, om man ikke kommer opp fjellet. Enkelt og logisk. I spillets første runde, er det ingenting vitalt som er krypisk gjemt og ikke hintet til.
  • Ikke spill spillets andre runde, om du ikke hater deg selv. Zelda har to runder. Klarer man spillet en gang(eller skriver Zelda som “passord” på navneskjermen) kommer man til runde 2, hvor alt er rearrangert og MYE vanskeligere. Spilldesigner Shigeru Miyamoto ser kanskje ut som en hyggelig fyr, men en gang på 80-tallet hadde han en særdeles dårlig dag og bestemte seg for å hevne seg på verden ved å skape Zelda runde 2. Dette er kanskje det mest urettferdige, vanskelige og generelt jævligste delen av et NES-spill jeg har vært borti. Og jeg har som nevnt vært borti Dragon’s Lair.
Kartet som fulgte med spillet.

Kartet som fulgte med spillet. Legg merke til at ikke alle hemmelighetene er avdekket eller alle områdene kartlagt. Dette hjalp både til å for å forstå hvordan hemligheter var skjult, og i tillegg la spillerne utforske mye selv.

Ok, da, vi fikk litt hjelp da vi var små. Dette kartet fulgte med spillet. Det hintet til noen av hemmelighetene, men var på ingen måte komplett. Jeg klarte spillet da jeg var 9 år, da ingen visste hva internett var. Klarer du det samme, eller lar du deg beseire av en 9-åring?

Ellers er det en glede å vite at spillet fortsatt er veldig spillbart, lett å komme inn i og fint for også nyere spillere, som vil ha en liten utfordring og er nysgjerrig på hvor Zelda-serien startet. Er man nysgjerrig på spillet I dag, er det lett tilgjengelig på Virtual Console både på Wii, 3DS og WiiU.

NESTE

  • http://www.spillmuseet.no/ Christian Hagen

    Velkommen Bård! Og takk for et strålende bidrag. Ser frem til fortsettelsen både på denne serien og de andre tekstene du tenker på :)

  • Pingback: Dadaph skriver for Spillmuseet! | Dadaph Håndverk og hærverk()

  • http://www.spillmuseet.no Jan Olav Hegvik

    Ja, velkommen om bord på vår pikselerte skute Bård :D Jeg likte artikkelen din godt og er veldig ålreit å lese andre sine tanker og følelser knyttet til tidenes beste spillserie i mine øyne =) Ser fram til fortsettelsen :)

    • Bård Lilleøien

      Takk, gleder meg til fortsettelsen selv. Her skal det spilles!

      • http://www.spillmuseet.no Jan Olav Hegvik

        Betaler du for frakt fram og tilbake så kan du få låne en CD-I maskin av meg samt Zelda spillene slik at du får anledning til å oppleve elendigheten slik Philips ønsket det =)

        • Bård Lilleøien

          Kjæresten min eier alt en velfungerende CDi, med alle tre spillene, så jeg krysser fingrene for at jeg får lånt av henne, om jeg spør pent. Spørsmålet er bare om alt virker. AVGN slet jo med at Zelda’s Adventure ikke ville save. Og isåfall, må jeg finne en annen løsning.

          • http://www.spillmuseet.no Jan Olav Hegvik

            Mine fungerer 100% , det er bare å si ifra i hvert fall :D

  • Trond Sinfour Borgersen

    Velkommen Bård! Moro lesiong og gleder meg videre til neste Zelda eventyr! Hvis jeg bare hadde hatt tid, skulle jeg gjerne gjort det samme med Final Fantasy serien :)

    • Bård Lilleøien

      Takktakk :)
      Vurdert å gjøre det samme med FF lenge, men vet ikke om jeg tør, da jeg har veldig upopulære meninger om 7 og 8.
      Men skulle gjerne ha spilt 1-6 igjen snart.

  • Pingback: Zelda 2 – Links eventyr()

  • Pingback: Zelda – Philips’ krigerprinsesse!()