Sjekk loftstua til denne karen

Hvem kan vel motstå en loftstue full av retrospill?

ukens-samler-magnus-forside

Navn:  Magnus Eide Sandstad

Alder: 33 sommere ung.

Sted:  Hokksund

Først og fremst; hva samler du på?

Jeg prøver å holde meg til NES, men det sklir litt ut i blandt og man havner innom de litt smalere og rare tingene.
Prøver å fokusere på å kompletere samlingen av spill til NES og forsøke å få dette CIB etterhvert også, men først og fremst er selve spillet prioritert..
Skal nevnes at garasjen er halvfull med arcademaskiner. Dette er mer en besettelse enn en hobby, å sette i stand gamle arcademaskiner både teknisk og håndverksmessig. Det startet med å få tak i spillet Toki, spillet jeg husker best fra mine barndomsdager og unevnelige mengder med mynt brukt på den lokale kiosken for å spille gjennom denne perlen av en arcade platformer.

Hvor lenge har du samlet?

Arcadehobbyen begynte under pappapermisjonen til min datter for ca 4 år siden. Nintendo samlingen noe senere.

Hva er din favorittkonsoll?

Det er vel fort vekk nødt til å bli NES det. Er noe med den nostalgien over barndommen, vil jeg tro. Ellers sitter jo kontrollerne som de skal og bare funker.
Ellers stiller SNES rett bak med en horde av gode spill og lekker grafikk. Gleder meg til å få satt i gang med PcEngine spillene som har ramlet inn i samlingen, den konsollen har jeg aldri hatt noe forhold til da den rett og slett har vært utilgjengelig og ukjent for meg inntil nylig. Stilig med spillkortene (HU-cards) og utvalget av spill som kan minne om arcade.
Til hverdags blir det gjerne Wii U, da den står koblet til i stua og er tilgjengelig for raske “5 minuttere” direkte på tablet’en mens kona ser på en eller annen serie.

Har du et spill å anbefale som har fått for lite oppmerksomhet?

Wrecking Crew (NES).
Herlig puzzle spill med Mario i en litt uvanlig rolle til rørlegger å være. Musikken sitter som klister i hodet, om noe litt repetativt. Mange utfordrende brett og i tillegg en editor så man selv kan lage sine egne utfordringer.
Bonus brettene er topp!

Hvor er samlingen din om 5 år?

Enda større NES samling. Helst gjerne i CIB tilstand all over the place. Har ikke for store ambisjoner om samlingen. Men å få ett godt system og hele serier vil være et fint tilskudd. Håper å kunne ha ett mer ryddig forhold til Arcades, med mindre rot og halvferdige maskiner.

Hvilke leker, spill, filmer og tv-serier var viktig for deg i oppveksten?

Det gikk mye i NES, C64 og PC på spillfronten.
Ellers ble det lekt med Turtles, He-Man og Ghostbusters figurer. Får fortsatt litt vond smak i munnen når jeg tenker på Turtles tyggis, den var ikke spesielt god men når man ender med bæreposer med tyggis fordi man samler på klistremerkene måtte man jo spise de også?

Hva står på toppen av ønskelista?

Komplett Mega Man CIB, Little Samson og en boxed SCN SNES.

Er det noe du vil reklamere for?

Det må bli det nye forumet til spillmuseet. Endelig ett sted hvor informasjonen forblir på nett, ett godt tilskudd til de gode gruppene på facebook hvor man raskt for hjelp og/eller tilbakemeldinger på hva enn man måtte lure på.
Ellers vil jeg bare berømme retrogaming miljøet i Norge. Det er utrolig behagelig og behjelpelig lite miljø med masser av hyggelige mennesker.
Shoutout til “Spill og Konsoller – Samlegruppa“!

One response to “Sjekk loftstua til denne karen”

1. Jan Olav Hegvik Avatar

Knall loftstue, sånn ønsker jeg meg også =) Tar en av ferieukene mine der til høsten jeg ^^