Gold Rush fra Sierra On-Line!

Gold Rush! Har du alltid hatt lyst til å oppleve hvordan det var å være en “forty-niner”? Da bør du prøve ut dette herlige spillet fra Sierra On-Line!

sierra-online-1

Sierra Entertainment Inc (tidligere Sierra On-Line) ble startet i 1979 av Ken og Roberta Williams. Ken jobbet som programmerer for IBM og skaffet seg en Apple II maskin til primært jobb. Denne maskinen ble også flittig brukt av hans kone, Roberta, som likte å spille tekstbaserte eventyrspill. Misfornøyd med de kjedelige tekstspillene, mente hun at grafikk ville løfte spillopplevelsen mange hakk og i 1980 ble det første spillet til On-Line Systems lansert: Hi-Res Adventure 0 – Mission Asteroid.

Etter å ha lansert flere spill i Hi-Res Adventure serien samt det gode spillet B.C.’s Quest for Tires, kontaktet IBM firmaet som nå hadde byttet navn til Sierra On-Line. De ønsket et spill til den nye IBMjr-serien og skulle betale for hele gildet samt gi royalties til Sierra On-Line for hvert solgte spill. Ken og Roberta godtok avtalen og satte i gang jobben. King’s Quest og AGI (Adventure Game Interpreter) ble født og en helt ny sjanger med det.

Men det er ikke King’s Quest som skal tas opp her. Det jeg ønsker å prate om er derimot et forholdsvis ukjent spill som også er et av de aller siste som tok i bruk AGI – altså tekstparseren som vi alle både hater og elsker:

Gold_Rush_-_1989_-_Sierra_On-Line

Spillet ble lansert i 1988 og ble skrevet av Doug og Ken MacNeill. Det er basert på samme grunnprinsipper som resten av Quest-serien, man beveger sin karakter fra skjerm til skjerm og skriver inn enkle kommandoer for å få han til utføre handlinger. Grafikken består av gode 16 farger og lyden er i kjent PC-stil.

Settingen er 1848, rett før det store gullrushet i California. Vår helt er en journalist i Brooklyn som får et brev fra sin forsvunne bror som forteller om store gullforekomster i California. Det som nå gjør Gold Rush litt spesielt, er at nå starter klokken! Første man må gjøre, er å kvitte seg med huset sitt, skaffe nødvendige forsyninger samt skaffe skyss til California – noe som IKKE var enkelt i 1848 hvor vesten fortsatt var rimelig vilt. Surrer man for mye rundt nå, risikerer man rett og slett at nyheten om gull kommer ut og da blir det vesentlig verre å kvitte seg med huset sitt. Prisene på alt av utstyr stiger og det samme gjør reisekostnadene.

Etter man har gjort unna de nødvendige tingene, må man få booket sin passasje til California. Her har man tre veier å velge mellom: Reise med stagecoach gjennom USA. Dette er den rimeligste metoden og den vil alltid være tilgjengelig uansett hvor mye tid man surrer bort i Brooklyn. Denne veien bringer vår helt i kontakt med indianere, ørkener og snøstormer i Sierra Nevada-fjellene. Han kan også reise med båt via Panama, over sumpene og i jungelen til fots hvor en må passe seg for farer som krypdyr, krokodiller og sykdom. Den tredje metoden er den desidert lengste, nemlig båt via Kapp Horn. Her kan vi oppleve stormer, sykdommer og matmangel.

Uansett hvilken reiserute du velger, må du også passe deg for sykdommer du ikke kan gjøre noe med. Her er rett og slett det å save spillet jevnlig eneste redningen!

rush3

Vel fremme i California starter virkelig det store eventyret! Her skal man prøve seg som gullgraver, passe seg for banditter og hovedmålet: Finne din bror!

Spillet er forholdsvis komplisert og å lagre spillet regelmessig er lurt (som for øvrig i alle Sierra-spill). Heldigvis er det en viss realisme her, så oppgavene er stort sett ganske logiske. Spillet inneholder også en ganske smart kopibeskyttelse. Gjennom spillets gang vil man nå og da få spørsmål hvor svaret finnes i manualen. Svarer man feil, er livet over og man havner i galgen.

Grafikken er som vanlig fargerik og detaljert – akkurat slik Sierra-spill skal være. Det ble aldri lansert en VGA-versjon slik som ved en del av de andre titlene deres, men jeg må helt ærlig innrømme at jeg liker godt de 16 fargene. For øvrig er en remake underveis med planlagt lansering i 2015. Om jeg kommer til å spille det? Neppe, jeg tar heller frem den gode gamle versjonen igjen!

 


Posted

in

by

Comments

6 responses to “Gold Rush fra Sierra On-Line!”

  1. Jan Olav Hegvik Avatar

    Dette må jeg få testa på Retrospillmessa i mai. God artikkel Tomas :)

  2. Herkules Falsk Avatar
    Herkules Falsk

    Interessant artikkel om et spennende spill. Må samtidig påpeke en liten feil: Sierras/On-line Systems første spill var Mystery House. :)

    1. Tomas Kristiansen Avatar
      Tomas Kristiansen

      Hei! Mystery House og Wizard and the Princess kom begge før, men Mission Asteroid er nr 0 i serien og indroduksjonen til eventyrsjangeren.

      1. Herkules Falsk Avatar
        Herkules Falsk

        Det er sant, men betegnelsen endrer jo ikke at Mission Asteroid ikke var det første spillet til Online Systems, slik det står i artikkelen. Grunnen til at Mission Asteroid er nr 0 i serien er at det ble laget for nybegynnere. og dermed var spillet On-Line anbefalte folk å spille først.

        1. Tomas Kristiansen Avatar
          Tomas Kristiansen

          Du har helt rett.

  3. mcmyhre Avatar

    Vokste opp med disse spillene og har vel spilt de fleste i serien…ihvertfall før de begynte å bli mere “avanserte”. Kings Quest, Quest for glory,BC quest for tires/Grog’s revenge, Larry, Space Quest, Police Quest…herremin som disse spillene har tatt mange timer av mitt liv.

Leave a Reply to Tomas Kristiansen Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *