90-tallets mest alvorlige krig blusser opp igjen

Kjøp inn provianter, slå plank over dører og vinduer. Gjem ungene og trekk for gardinene

Virtua_Fighter_Ad_Dec_95

Console Wars: the battle that defined a generation

Som jeg skrev på facebooksiden vår nylig, utgis boken Console Wars: Sega, Nintendo and the Battle that Defined a Generation skrevet av Blake Harris 13. mai i år. Samme bok er også i ferd med å bli filmatisert. Filmen om krigen mellom Sega og Nintendo som herjet 80 og 90-tallet vil bli regissert av Seth Rogan og Evan Goldberg. Og produsert av Sony(the plot thickens) og Scott Rudi. Dette later til å bli en thriller av beste slaget. Hvem tror du vinner? Jeg personlig holder en knapp på Sega.

En svært poetisk Virtualboy magasinreklame

I den anledning tok jeg på meg internett høyhastighets buksene mine, beskyttelsesbriller av beste sort, og dykket etter retromuslinger i en annen dimensjon og en svunnen tid. En må riktig nok ikke nødvendigvis gå så dypt, men noen av disse er ordentlig skarpe i kantene. Sarte sjeler bør altså med dette være advart. 90-tallet bød på reklamer av en helt annen sort enn hva som ville blitt tillat  i dag.

Sega sine bidrag til tegneseriemagasinet Viz

Linford Christie, en tidligere britisk OL-vinner får ballen sine blandet inn i en Mega Drive.

Tegneseriebladet Viz har blitt utgitt i Storbritania siden 1979, og kan best sammenlignes med bladet Pyton i norsk målestokk. Med andre ord, riddere som har tatt promp, svette baller og lavpannet rævgulp opp og frem i lyset. “We pride ourselves on the fact that you’re no cleverer when you’ve read Viz. You might have had a few laughs, but you’ve not learnt anything” – Graham Dury tegner for Viz. Dette bladet var det perfekte åstedet for Sega sine reklamefolk. Sega var nemlig mer “edgy” enn deres konkurrent Nintendo, som stort sett bare var “rad”.  Det var blant annet kampanjer som dette uhøytidelige og morsomme inntoget i Viz som gjorde at Sega fikk et godt fotfeste i Europa. I alle fall blant målgruppen unge voksne. Et av Sega sine problem var at foreldrene som ofte betalte for kalaset ikke nødvendigvis så saken på samme måte.

Foruten å gå i fakkeltog for promp

Genesis Does What Nintendon't!

Det var en annen kultur innen reklame når det gjaldt å snakke om sine konkurrenter. I dag, kanskje spesielt i Norge kan man omtrent ikke gjøre eller si noe som helst med en reklame i denne retningen. Du kan ikke hevde du er bedre enn andre. Du kan heller ikke slenge ut uhøytidelige sleivspark mot konkurrenten. Da vil lampene blinke i værelsene til menn med et kronisk tilfelle av manglende humor. Disse hisser seg opp til et nivå av juridisk harnisk og følger prosedyrene til punkt og prikke. Videre skal tunge lass med pisspreik med første og kjappeste tog i retning andre indignerte menn, dette er en rettferdighet som må frem. Effekten av at vi ikke tar oss selv så høytidelig kan være katastrofal, mener enkelte. Dette fungerte mye bedre på 90-tallet, muligens ikke i Norge, men i alle fall ute i den store verden. Sega og Nintendo sin festlige rivalisering førte til masse god underholdning for forbrukerene.

Men Nintendon’t vant flest hjerter. Blant annet denne karen, som for all tid vil definere begrepet Rad.

stereotypical90s
Cowabunga, dude!

Og denne karen:

NP_ad_tb

Denne familien ble til og med så begeistret at de like gjerne har fått til en to-spiller-modus i spillet Super Mario Bros 1. Jeg mistenker også at moren i denne nintendofamilien kan ha benyttet seg av sentralnervestiumlerende midler. Kanskje også spesielt rett før dette bildet ble tatt. Da er det greit at ungene har en maskin å klunke løs på. Hvordan maskinen magisk overfører bilde til skjermen mens den er avslått forblir en familiehemmelighet.

Retro NES Ad
Et typisk dysfunksjonelt Nintendo-dukkehjem.

Med det sagt så er denne krigen forlengst over. I dag er flaggskipet Sonic gjort om til Nintendo’s lakkei og budeie, hvor Nintendo har eksklusive rettigheter til Sonic. I alle fall for tre titler som blir sluppet med det blå pinn-svinet. Sonic skal visst nok ha blitt husren med årene og pisser ikke lenger overalt. Spillene det er snakk om:  Mario and Sonic at the Sochi 2014 Olympic Winter Games.  Sonic Lost World og Sonic Boom til Wii U /3DS som kommer i salg i løpet av 2014.

“Sonic the Hedgehog has performed incredibly well on Nintendo platforms and this exclusive partnership is a natural fit for the next evolution of Sonic games” commented Jurgen Post COO SEGA Europe Ltd.  “The Wii U and Nintendo 3DS are ideal platforms to showcase Sonic and we are looking forward to working with Nintendo on these three exciting adventures.”

Jeg ser frem til filmen og håper virkelig det blir noe av denne. Og at dette ikke blir til brutte løfter og knuste drømmer. Gjør du? I galleriet under kan du varme opp med enda flere vintage reklamer fra Sega og Nintendo.