Er dette akseptabelt?

En klage på et retrospillkjøp ble ikke godt mottatt av brukerne i den lukkede facebookgruppen Spill og Konsoller – Samlegruppe.

Onsdag ettermiddag skrev et medlem av gruppen et innlegg hvor han oppfordrer til å ikke kjøpe varer av en gitt person, grunnen skal være dårlig innpakking. Det blir også hevdet at selger fraskriver seg alt ansvar.

 

Ikke fornøyd med innpakking

Starten av samtalen fortoner seg rolig. Kjøper har vært i kontakt med selger angående et Playstation 1-spill-cover som han hevder var uforsvarlig innpakket. Det har oppstått en ripe i coveret som kjøper hevder ødelegger verdien av varen, og ønsker å heve kjøpet.

Selger på sin side mener at sendingen var forsvarlig innpakket og at kjøper kun kan forvente en smal kompensasjon, som han hevder har blitt avtalt med administrator for gruppen.
Kjøper mener han blir urettferdig behandlet og velger derfor å gå ut med en advarsel til andre medlemmer av gruppen.

orginal-klage
I den originale posten hevder kjøper at varen var tragisk innpakket.

 

Svarene fra andre medlemmer lar ikke vente på seg.

Delte meninger om ripe i cover

Medlemmene av facebook-gruppa er delte i sin mening om hvordan saken skal håndteres. Enkelte går ut med støtteerklæringer til selger, og hevder sågar at de stoler 210% på vedkommende. Andre påpeker at prisen for varen er såpass lav at det ikke er nødvendig å klage.  Flere påpeker i tillegg at dette er en privat sak, og bør håndteres gjennom administrator for gruppen.

Det blir gjort flere forsøk på å nå administrator for gruppen, selger prøver blant annet å tagge vedkommende for å få tak i han. Kjøper hevder på sin side at “admin” ikke er objektiv og beskylder selger og admin for å rotte seg sammen.
Vi gjør oppmerksom på at klokken er nærmere 21:00 på kvelden ved dette tidspunkt.

Til venstre: Selger forsøker å tagge administrator. Kjøper anklager administrator for å ikke være objektiv. Til høyre: En bruker påpeker at admin bør kontaktes før tråden fortsetter.
Til venstre: Selger forsøker å tagge administrator. Kjøper anklager administrator for å ikke være objektiv. Til høyre: En bruker påpeker at admin bør kontaktes før tråden fortsetter.

Flere kommer til samtalen etter hvert som den utfolder seg, og både kjøper og selger tar aktivt del i samtalen. Det blir gjort forsøk på å stanse samtalen,  en bruker tilbyr seg blant annet å sende et nytt cover til kjøper, men uten hell. Samtalen blir mer hissig og utarter seg til en krangel.

En annen bruker hevder samtalen er “tidenes underholdning” og avslører at han har helt glemt å spille i kveld.
Samtalen begynner å spisse seg mot selve ripen. Kan kjøper bevise at det er en ripe? Hvor stor er ripen? Medlemmene krever bildebevis og starter sjikane. Flere brukere hevder at man ikke kan påkreve samme rettigheter ved kjøp fra privatpersoner.

Til venstre: Medlem oppfordrer kjøper til å vise bilder. Til høyre: Medlem påpeker rettigheter
Til venstre: Medlem oppfordrer kjøper til å vise bilder.
Til høyre: Medlem påpeker rettigheter

Flere ser ut til å finne god underholdning i diskusjonenen som foregår. Det blir postet såkalte memes for å understreke underholdningsverdien

memes
Tilskuere deler memes for å utrykke underholdningsverdien i krangelen.

 

Oppfordrer til selvmord

Intensiteten tilspisser seg etter som medlemmene etterspør bildebevis. Enkelte oppfatter det som om kjøper somler med å dele bilde, og spekulerer i at han forfalsker et bilde. Til slutt koker det over for en av medlemmene som legger ut denne posten

 

Et medlem kommer med selvmordsoppfordring da kjøper somler med å laste opp bilde av den angivelige ripen.
Et medlem kommer med selvmordsoppfordring da kjøper somler med å laste opp bilde av den angivelige ripen.

 

Selv om brukeren ovenfor får tilsnakk og det blir referert til grupperegler om å ha hyggelig tone fortsetter krangelen i samme tempo. Etter hvert deler kjøper bilde av ripen som blir bagatellisert av flere medlemmer i gruppen.

ripe
Kjøper laster til slutt opp bilde av ripen

 

Flere og fler kommer til samtalen og vil dele sin mening. En bruker skriver at han ikke orker å lese hele samtalen men hevder å ha solgt varer til 70% av de som kommenter og kan gå 210% god for selger. Han fortsetter med å si at kjøper må ha røyka sokkene sine.

Kjøper har på dette tidspunkt også tilsynlatende mistet besinnelsen og svarer tilbake at han har en helt annen oppfattelse av selgeren, og at vedkommende må ha sniffet maling.

Krangleren ruller videre og dreier seg hovedsakelig om hvorvidt pakken var forsvarlig pakket eller ikke. En bruker hevder at det minner om gapestokk, og en bruker skriver ironisk:
“Kjøpte et PS1-spill forleden hos ei bruktskappe. Kom hjem og oppdaget først da at det lå et annet spill inni. Skal kappe pulsårene mine nå.”

Da svarer kjøper: Gjør det, så slipper vi deg noe mer.

Administrator fortviler

Spillmuseet har lykkes å komme i kontakt med administrator for Spill og Konsoller – Samlegruppe. Han kan fortelle at han våknet opp til en rekke private beskjeder i sin innboks i morges, og stiller seg uforstående til at noen i det hele tatt starter en slik samtaletråd. Han oppfatter hele situasjonen som trist og valgte å slette hele samtaletråden i dag tidlig.

Da Spillmuseet sjekket gruppen i dag morgens var samtaletråden allerede slettet. Administrator har også lagt ut en ny regel for gruppen for å sikre at lignende situasjoner ikke gjentar seg i fremtiden. Regelen lyder “Ingen naming & shaming. Ikke heng ut privatpersoner med navn.”

Rettigheter ved privatkjøp på nettet

Spillmuseet har vært i kontakt med Ole Petter Baugerød Stokke, som til daglig skriver forbrukersaker for Dinside.no. Vi viste Ole Petter bildet av det sprukne coveret og forklarte situasjonen som best vi kunne. Dette var svaret vi fikk.

Når man handler fra butikker er det som regel butikkens ansvar jamfør denne artikkelen:
http://www.dinside.no/864895/nettbutikkens-ansvar-om-posten-odelegger-pakken

Men, når man handler fra private fortoner det seg litt annerledes.

Ole Petter skriver i Dinside om en kunde som kjøpte en gitar fra en privatperson i Fredrikstad i 2012. Da varen kom frem og kunden åpnet pakket oppdaget han at halsen var knekt.

Kjøper forsøkte å kontakte selger, men selger mente det var postens ansvar. Posten avslo derimot erstatningskravet. Kjøper kontaktet derfor selger for å få igjen beløpet han hadde betalt. Selger avslo dette og saken gikk videre til forbrukertvistutvalget.

Der ble følgende dom gitt: Om gitaren gikk i stykker under frakt er det kjøperens ansvar. Det er dermed opp til kjøperen å kreve en eventuell erstatning fra Posten.

Selger er dermed fritatt for alt ansvar.

Ifølge kjøpsloven blir nemlig en vare ansett som levert når selger gir den til Posten. Selgeren har dermed gjort det han skal når varen er levert til Posten og trenger ikke bekymre seg for hvordan varen klarer seg videre.

Hva synes du?

Var det riktig av medlemmene i gruppen å reagere som de gjorde? Burde saken vært postet? Bruk kommentarfeltet under!

PS. Vi oppforderer alle til å holde en sivilisert tone i kommentarfeltet.


Posted

in

by

Tags:

Comments

2 responses to “Er dette akseptabelt?”

  1. René Avatar
    René

    Barnslig fra alle. Kjøper trengte ikke å henge ut selger og spesielt de andre kunne ha spart seg med de kommentarene.

  2. AreGrandeFirst Avatar
    AreGrandeFirst

    Unødvendig

Leave a Reply to AreGrandeFirst Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *