Hvorfor er Sonic deppa?

Spillkultur og virtuelle opplevelser har blitt en del av hverdagen i 2015, og aldri før har vi tilbrakt så mye tid i fremmede verdener borte fra hverdagens begrensinger på jorda. Vi drømmer oss bort i eventyr og heltekamper, og mimrer fra barndommen da alt var mye enklere. TV-spill gir oss en mulighet til å flykte fra vårt vanlige liv en stakket stund, men er det egentlig en god ting? Det har to filmskapere fra Storbritannia utforsket..

Om filmskaperne

Chris Lee og Paul Storrie, to barndomsvenner fra Upminster, står bak denne kortfilmen. De er utdannet innen grafisk design ved Central Saint Martins, men film og foto fanget raskt deres oppmerksomhet, og de har samarbeidet på flere prosjekter. De er begge veldig glad i å spille tv spill, og har vært fasinert over hvor stor del av livet til folk denne hobbyen faktisk kan være. Det var grobunnen for denne filmen. Når de gjorde research til denne filmen, snublet de over Peter Pan syndromet.

Hvorfor

Denne filmen belyser nok et litt tabubelagt tema innen vår hobby. Hvorfor sitter vi med hyllemeter etter hyllemeter med støvbelagte spill og konsoller? Fyller det et tomrom? Gir det en status? Ingen er bedre kjent med dette enn oss her i spillmuseet, men et kritisk syn utenifra kan ofte være sunt. Hva driver oss til å drive med dette i voksen alder når vi strengt tatt burde vært opptatt med karrierejag, utroskap med nabokona, hundeutstilling og kjøp av bobil? Okei..der spora vi litt av..Dette er ikke et enkelt tema! Over til Peter Pan!

Peter Pan

Dette er et navn man har gitt til mennesker som rett og slett ikke ønsker å bli voksne. Det dukket opp som et begrep på 80 tallet, og den amerikanske psykiateren Dan Kiley ga da ut boka «The Peter Pan Syndrome. Men Who Have Never Grown Up». Den ble en bestselger og handler om menn som romantiserer det å ikke vokse opp. Menn som mener de har en rett til å være barnslige. Er det et annet navn på den berømte midtlivskrisa? Spiller man tv spill i stedet for å kjøpe motorsykkel? Vi sitter ikke med fasit, men vi må innrømme at temaet fikk satt hjernen på høygir.

The Hedgehog

Hvilke tanker vekker den hos deg? Vi må innrømme vi satt med en litt merkelig følelse i magen etter å ha sett filmen..

Tags: