Ghosts’n Goblins Arcade

Det begynner å nærme seg 30 år siden arcade-klassikeren Ghosts’n Goblins ble utgitt til Commodore 64, og spillet er å regne som en klassiker og favoritt hos mange. Noen har kanskje på et tidspunkt ønsket at C64-versjonen var mer komplett. En av årsakene til at C64-versjonen er litt “beskjært” er nok presset om at hele spillet helst skulle passe i 64KB RAM slik at man slapp å plage kassettbrukere med treg lasting under spilling.

De siste månedene har gjengen i C64-gruppa Nostalgia i samarbeid med kremen av grafikere og musikere jobbet med en ny versjon av spillet. All grafikk er shinet opp, alle brettene er tilstede og i tillegg nå i full arkadestørrelse. Hvert brett har også fått sin egen låt i motsetning til tidligere. Grafikken er polert av grafikerne Steve Day og Carl Mason. Den nye musikken er laget av Glenn Rune Gallefoss og Thomas Egeskov Petersen (kjent som henholdsvis GRG / Shape og Laxity / Maniacs of Noise i demoscenen). Sammenligning av første brett før og etter makeoveren kan sees nedenfor (klikk på bildene for å se i full størrelse).

GnGLevel1MapOriginal

GnGLevel1MapArcade

Det er gjort en rekke små og store forbedringer i spillmotoren som innebærer at en del “bugs” er luket ut, og enkelte tekniske forbedringer gjort for å muliggjøre oppgaven å lage en mer komplett versjon av spillet. Som et eksempel på en teknisk finesse som er lagt til så er det nå mulig for Arthur å snu seg etter et hopp for å endre skuddretningen, eller hoppe over hindere man står helt inntil.

Spillet fungerer på stort sett alt av C64-konfigurasjoner for både PAL og NTSC-maskiner. Spillet er bl.a. kompatibelt med 1541, 1571, 1581, SD2IEC, IDE64 og EasyFlash. Derfor bør de fleste tilgjengelige lagringsenheter man måtte ha tilgjengelig kunne fungere. EasyFlash-versjonen fungerer også fint fra 1541 Ultimate II sin EasyFlash-emulering, men highscore-funksjonen virker ikke siden 1541u2 ikke støtter lagring til EasyFlash-images. Som et alternativ hvis man ønsker å kombinere rask lasting og lagring av highscores, kan man aktivere REU-emuleringen i 1541u2 og velge at hele spillet skal lastes inn i REU før spilling. Det vil da bli like kjapt som å spille fra cartridge og lagring av highscores skjer direkte til lagringsmediet.

Mesterverket kan lastes ned her

Tags: