Westone sitt kunstneriske håndverk kommer rasende mot deg og drar deg inn i en av Sega sine absolutt beste eventyr.
Wonder Boy III – The Dragon`s Trap
Sjanger : Action Plattformer
Utgivelsesår : 1989 i Europa
Utgiver : Sega
Utvikler : Westone
Først vil jeg ønske alle ett fortreffelig nyttår og håper det vil gi dere mange flotte opplevelser i en svunnen pikselert gaming verden. God lesning.
INNLEDNING :
Igjennom oppveksten så har jeg utelukkende vært en Nintendo fan uten like og forsvart Mario sin ære med blod,svette og tårer i skolegården, opptil mange ganger. For i min barndoms tunnelsyn så var Nintendo helt klart best og den veletablerte konkurrenten Sega var bare no forbanna herk. Først i 3. klasse fikk jeg øynene opp for at Sega kanskje hadde noe av det som igrunn er viktigst, nemlig bra spillopplevelser, etter skolen en dag tok jeg turen innom en felles gamer og han ba meg inn på rommet hvor han satt og spilte noe han kalte “ett dritnice” spill på Sega Master System II. Jeg kjente kvielsen boble i det rene Nintendo blodet som holdt liv i den unge kroppen min, men heldigvis lot jeg meg overtale og ble med inn. Tittelskjermen minnet meg om slottet i Castlevania så jeg ble værende, tittelen Wonder Boy ringte også en bjelle da jeg hadde spilt Wonder Boy på arcademaskin. Men det spillet jeg hadde spilt før var overhodet ikke det som møtte meg denne dagen, for det forholdet jeg hadde til tittelen var den smålubne lysluggede gutten med hammer og skateboard-fetisj. Her ble jeg møtt med en strakrygget ung gutt, fullt utrystet med skjold, sverd og alt annet en “Metroidvania” elskende nerd i barnesko kunne håpe på. Jeg kom fort til en drageboss som jeg lett sendte til de døde pikslers dimensjon. Stoltheten ble fort avbrutt, da avataren min ble sporendreks forhekset til en drage, i det dette inntraff ropte moren til kompisen min om at det var middag og at jeg måtte dra hjem. Men jeg hadde jo såvidt begynt…. jeg kunne jo ikke dra hjem alt nå, langøret og skuffet tok jeg på meg skoene og tok fatt på veien hjem. Hele veien og kvelden gikk ut på å finne en plan til hvordan jeg kunne få fortsatt spillet jeg hadde utviklet en plutselig fascinasjon for.
Etter mye overtalelse og aldri så lite trygling gikk min mor med på at jeg kunne byttelåne Nintendoen min mot kompisen min sin Sega, men det var kun for en uke. Så da etter å ha overlevert mitt digitale nirvana i fremmede hender var turen hjem fort unnagjort med en Sega Master System II og Wonder Boy III i sekken. Under følger noen av minnene jeg har fra dette spillet både fra en svunnen tid og når jeg nylig spilte igjennom det for å skrive denne anmeldelsen.
HISTORIE/HANDLING :
Som nevnt ovenfor starter du spillet fullt utrystet og kommer etter kort tid til Meka-Dragon, etter å ha beseiret denne ekstremt lette bossen får du en forbannelse over deg som gjør deg om til en drage i første omgang. I ettertid har jeg lært at dette introduksjonsbrettet faktisk er siste brettet fra forgjengeren Wonder Boy in Monster Land, også ett spill som fortjener oppmerksomhet. Så med ny kropp så er målet ditt å få hevet forbannelsen og ta tilbake menneskeformen din. En ganske simpel men velfungerende måte å dra deg inn i Segas/Westones fargerike historie i Monster Land.
GAMEPLAY :
Spillet er ett action eventyr med flere RPG elementer pakket inn, karakteren din blir stadig sterkere og det er mange butikker du titter innom iløpet av eventyret hvor du kan kjøpe oppgraderinger både av rustning,skjold,sverd osv. Det er totalt 5 forskjellige dyreskikkelser du får iløpet av spillets gang, hver og en av disse har noen unike egenskaper som gjør at du får tilgang til nye steder i Monster Land som tidligere har vært avsperret. Denne ulinjære oppbygningen av spillet er det som gjør at jeg kaller det ett “Metroidvania” spill. Lizard-man kan sprute flammer og dukke. Mouse-man er liten og kan i tillegg trosse tyngdekraften ved å gå på sjakkmønstrede klosser. Pirahna-man gjør at du enkelt kan svømme i vann og på den måten finne nye steder for videre progresjon. Lion-man har en slagbevegelse som gjør at han kan ødelegge blokker både over og under seg. Hawk-man har muligheten til å fly og åpner opp Monster Land på en helt ny måte. Hver og en av disse formene får du i det du beseirer en ny drageboss, etterhvert finner du også plattformer som gjør slik at du kan lett kan bytte imellom de ulike dyreformene.
Helsen din i spillet er målt i hjerter, og hvis du mister all helsen din dør du, har du derimot en life-potion (noe du finner svært sjeldent, heldigvis starter du med en) blir du gjenopplivet og starter med noe helse og tilbake i byen. Idet game over skjermen kommer har du også muligheten til å vinne en slik life-potion. Etterhvert som du progreserer i spillet øker antallet hjerter.
Du har også flere ulike typer “under-våpen” til disposisjon som kan være ganske kjekke å ha i de mange kinkige situasjonene du befinner deg i. De forskjellige fiendene du møter “mister” ofte slike i tillegg til gull som du lett plukker opp etter kampens hete. Avataren responderer lett til kontrolleren, her i forhold til mange andre Sega spill synes jeg at Segas D-pad fungerer veldig bra, den ene knappen angriper du med og den andre hopper du med.
Utfordringen dette flaggskipet fra Sega byr på er overhodet ikke til å kimse av, da du i starten vil møte game over skjermen ganske ofte, men spillet er heldigvis så underholdende at du prøver deg igjen og igjen til du blir en mester av Monster Land. I tillegg har spillet en passord funksjon som gjør at slipper å ha maskinen i pause modus med strømmen på for å fortsette neste dag, noe som dessverre var realiteten i mange av mine spillopplevelser fra barndommen.
GRAFISK FREMSTILLING :
Grafikken i spillet er fantastisk og fargerik, absolutt blandt de beste grafiske uttrykkene som har blitt fremstilt på en 8-bits maskin. Monster Land drar deg inn i eventyrlige jungler, ørkener og sjørøverskip. Westone sitt kunstneriske håndverk kommer rasende mot deg og drar deg inn i en av Sega sine absolutt beste eventyr. Dragebossene vitner også om veldig god kreativitet da de flott representerer de områdene av Monster Land de er bosser for.
LYD og MUSIKK :
Som siste delen av denne spillopplevelsen utfyller Monster Land sine toner den siste delen som sikrer ett knallbra eventyr, det audiovisuelle utrykket akompagnerer spillets gameplay og grafikk og sikrer ett knallgodt produkt på en av Segas mest undervurderte maskiner.
KONKLUSJON :
Wonder Boy III er absolutt en god grunn til å gå til anskaffelse av en Sega Master System, disse maskinene er forholdsvis billige og når du først har maskinen så er det mange fler perler som jeg kommer til å skrive anmeldelser om i tiden fremover som bør oppleves på original hardware. Per dags dato er også mange av disse spillene forholdsvis rimelige så tiden for å samle Sega Master System titler er virkelig inne, da de ikke har nådd de astronomiske prisene som Nintendo har. Så dette spillet rettferdiggjør så absolutt innkjøp av både maskin og spillet i seg selv. For de av dere som ikke er like opptatt av å spille spillene på original hardware finnes det også på Wii sin Virtual Console.
Wonder Boy spillene (med unntak av det første i mine øyne) fortjener all oppmerksomheten de kan få og bør oppleves av enhver retro gamer i vårt langstrakte land. Fordelen er også at Sega sin 8 bits maskin er regionfri så spillet kan lett importeres fra både USA og England uten problemer så lenge du bruker AV utgangen på maskinen.
Litt fun facts :
Spillet ble også utgitt på Turbografx 16 under navnet “Dragon`s Curse”, Westone tillotNEC å slippe det imot at de ikke skulle referere til Wonder Boy i tittelen. Sega slapp også spillet til sin håndholdte GameGear under navnet “Monster World II – Dragon no Wana”
KARAKTER 8/10 – Ekstremt bra spill som anbefales på det sterkeste til alle med sansen for “Metroidvania” eller 2D Action Plattformer spill!
Prisene på dette spillet ligger komplett på ca 125 –> 200,- , bare cart er da ennå billigere så du kan billig sikre deg en av SMS (Sega Master System) desidert beste titler.
Leave a Reply