Siden 1981 har Mario gjort alt i sin makt for å redde Prinsessen, men hva har han egentlig fått igjen for strevet?
OBS: Denne artikkelen inneholder spoilers for så å si alle Mariospill opp gjennom historien.
Disclaimer: Vi i redaksjonen mener overhode ikke at disse tradisjonelle kjønnsrollene bør opprettholdes, og vi gleder oss over at Nintendo har valgt å gjøre Prinsessen til en spillbar karakter på lik linje med Mario og Luigi i Super Mario World, samt i Super Mario Bros 2. Det er også en av grunnene til at vi har valgt å hylle Prinsesse Peach med sin egen plakat til Retrospillmessen.
Helten Mario
Historien er gammel som tiden selv, prinsesse blir kidnappet av den onde trollmannen, helten drar for å redde henne, den onde trollmannen blir beseiret, helten gifter seg med prinsessen og de lever lykkelig alle sine dager.
I de fleste Mariospillene er Mario helten som beseirer ondskapen og redder Prinsessen, men hva skjer egentlig etterpå? Får Mario halve kongeriket? Gifter han seg med Prinsessen? Får de mange barn og lever lykkelig alle sine dager slik som i eventyrene?
Jeg kan avsløre at historien ikke har vært god mot vår venn Mario. La oss gå gjennom spillene for å studere dette nærmere.
Super Mario Bros. (1985)
Etter å ha kjempet seg gjennom over 30 baner med flyvefisk, sinte skilpadder, store sopper og grønne rør kommer Mario endelig frem til Kong Bowsers slott. Minutter senere står vår helt øye til øye med en ildsprutende drage i enden av en hengebro. Bak dragen blinker en magisk øks.
I et byks hopper Mario galant over det grønne monsteret og lander lett på øksen som får hengebroen til å kolapse. Få meter står nå mellom han og prinsessen han elsker, og plutselig åpenbarer hun seg, i hvit kjole, med ildrødt hår og tre piksler med heit rød leppestift. Endelig skal belønning komme, endelig skal Mario få kvinnen i sitt liv og leve lykkelig,
så skjer dette.
Brått blir det klart at Prinsessen har helt andre intensjoner enn het elskov, og Mario, som nå gjerne er halve størrelsen av Prinsesse Fersken må dra slukøret ut på et nytt oppdrag.
Super Mario Bros. 2 (1988)
Sansynligvis var Mario såpass lei etter to runder med Super Mario Bros 1 at han tok seg en lengre lur. I løpet av søvnen drømmer han jaggu et helt nytt spill i serien hvor han slipper å redde Prinsessen. Mon tro hvorfor.
Super Mario Bros 3 (1988)
Etter hvilen er det igjen tid for et Prinsessedrama, og jommen har ikke Bowser invitert hele ungeflokken for å ta rotta på Mario.
8 verdener møter helten vår (hvis han ikke finner tryllefløytene da), hvorav siste er et flammeinferno med tankser og bomber i alle kriker og kroker. Til slutt møter Mario igjen sitt nemesis, og ser på mens Bowser begår hoppende selvmord foran øynene hans. Igjen står helten vår øye til øye med drømmekvinnen, tid for kjærlighet,
men vent.
Er ikke dette Prinsessen? Må vår helt fortsette inn i en ny verden av ukjente fiender?
Men neida, dette er den ekte Prinsessen..
Takken for å reise gjennom 8 verdener, banke 7 dragebarn og ta rotta på faren deres er altså en dårlig vits, latterliggjøring og et kontant hade bra. For en bitch.
Super Mario World (1990)
Etter Super Mario Bros 3 var nok Mario dritsliten, og da var det jaggu godt at Nintendo valgte å gi han en dinosaur å ri på. Prinsessen har selvsagt prestert å la seg ta til fange igjen.
På dette tidspunktet begynner nok Mario å ane ugler i mosen, men setter likevel avgårde i et desperat forsøk på å vinne Prinsessens gunst. Timer senere er enda et møte med den fryktinngytende dragen Bowser over, og på ny venter et møte med den rosakledde fristerinnen,
men så skjer det,
i et episk øyeblikk som kan omtegnes som en av de største cockblockene i historien har Yoshi på magisk vis klart å ikke bare komme Mario i forkjøpet, men også prestert å reprodusere seg i rekordfart før spillet er over. I nest siste scene i spilllet ser vi Prinsessen ri av gårde på ryggen til Yoshi, med 7 hoppende egg etter seg.
Spillet avsluttes hjemme hos Yoshi hvor hele familien er hoppende glad for familieforøkelsen, men jeg mistenker at alle ikke er like glade.
Super Mario 64 (1996)

Spillet som ofte hylles som det aller beste 3d-platformspillet i historien, sender Mario ut på et nytt eventyr for nok en gang å redde det som på dette tidspunktet kan betegnes som sopprikets største luremus.
Etter å ha beseiret Bowser for fjerde gang ved å slenge han av gårde etter halen, kan endelig prinsessen komme ut av fangenskap og møte Mario på broen foran slottet hennes.

Endelig har øyeblikket kommet, Prinsessen kysser Mario mykt på kinnet og Mario bryter ut i et spasmisk fredstegn, fullstendig utmattet etter et helt tiår med sure avslag.
Det er nå eller aldri. Skal prinsessen invitere Mario til en romantisk aften foran peisen? En spasertur ut i solnedgangen kanskje?
Mario oser over av forventninger, og plutselig utroper Prinsessen at hun skal gjøre noe spesielt for den hjemvendte helten. Øyeblikket har endelig kommet!

Og det spesielle er

En kake, en KAKE. I et sekund av noe som kan beskrives som et massivt WTF?!!!”!?!”$!-øyeblikk for Mario avslutter spillet med at Mario ser opp i skyene og spør HVORFOR, HVORFOR?

Mario fortsetter sin jakt
Så ble det ingen Prinsesse på Mario denne gangen heller, og her ser vi nok grunnen til at Marioeventyret fortsatt holder koken på dagens konsoller som Wii U og Nintendo 3DS.
Unntaket..
Men har det virkelig vært så ille for Mario opp gjennom historien? Har han virkelig aldri fått noe igjen for å redde lekre prinsesser i fantasiverdener? Svaret vil kanskje forbause deg. I 1989 kom nemlig det forløsende øyeblikket, ikke med Frøken Fersken, men heller med en annen grepa kvinne, Prinsesse Daisy. Kanskje er dette grunnen til at Prinsessen Peach alltid har vært en smule lunken rundt Mario, men i 1989 forlot Mario og Daisy soppverdenen i en rakett (metafor much?) mot månen. PS. Dette spillet er forøvrig Super Mario Land til Game Boy.


Leave a Reply