Spillmuseet besøker Retrospelmässan i Gøteborg!

IMG_0462 (Large)

3. mai var tiden for årets Retrospelmässa i Gøteborg og gutta fra Spillmuseet var selvsagt på plass. Vi ankom hotellet om kvelden dagen før etter en lang tur fra Sandefjord. Slitne men spente la vi oss for kvelden og drømte søte drømmer om gode funn blant selgerene, gøyale konkurranser, speedruns og flotte cosplayere!

Dagen startet med en skikkelig frokost før vi tuslet ut av hotellet kl 08.30. Vi ble møtt av en drøyt 50 meter lang kø som vokste seg større og større, akkurat som en levende Nokia-snake. Vi hang ikke med nebbet, men stilte oss pent opp i køen, klamme i hendene og klare for en dag som vi sent skulle glemme. Vi hadde på forhånd fått vite vi sto på gjestelisten til gode, gamle Kapten Krok, så inngangsbilletten på 120,- trengte vi ikke tenke på. Et drøyt kvarter før åpningen kl 09 begynte arrangørene å tusle oppover køen for å forhåndsselge inngangsbånd til de som hadde cash, et forsøk på å få køen ved åpningen til å gå litt smidigere. Vi takket høflig nei til det og forklarte vi sto på gjestelisten. Før vi visste ordet av det, ble vi tatt ut av køen, ført inn og ble påsatt bånd. Lederen kom og håndhilste på oss og vi ble geleidet på utsiden av døren igjen. Kl 09 sharp ble inngangsdøren åpnet og dere kan jo gjette hvem som slapp inn først? Nå nærmet køen seg forøvrig 200 meter lang..

Det som møtte oss var et hav av selgere som solgte de herligste spill til Nintendo, Sega og andre konsoller og datamaskiner! Med gledestårer i øynene, dykket vi ned i første og beste kasse med spill og begynte vår jakt! De surt oppsparte pengene fikk raskt ben å gå på og ble byttet inn i plast og elektronikk i raskt tempo! Mange spill var nok litt høyt priset, men det var helt klart mulig å gjøre varp, noe flere av Spillmuseets utsendte gjorde. Gleden er alltid stor når man finner en pen SCN Shadowgate CIB til 300,- eller 26 originale Zelda plakater til 500,- totalt!

Planen var også å få med seg noen av konkurransene, men tiden gikk for fort og vi glemte hele greia. Før vi visste ordet av det, var konkurransen i Street Fighter II over.. Det burde nok vært gikk litt beskjeder over høyttaleranlegget (som manglet), men vi får skylde oss selv som ikke leste på oppslagene rundt om kring. For de som var mer enn middels opptatt av Mario, kunne man stille seg i en ekstremt lang kø for å få autografen til Charles Martinet som gir Mario den kjente stemmen. Bergsala hadde sin egen lille forelesning med Owe Bergsten om hvordan de tok Nintendo til Skandinavia og du kunne få med deg Nintendoklubben sin lille historie. Du kunne også se det meste av retro konsoller og datamaskiner, samt selvsagt prøve! Plenty av arkademaskiner og pinball sto også på rekke og rad, selvsagt på free play. Var du interessert i å se en komplett SCN samling av NES spill, så kunne du det også. Noe for alle med andre ord!

Tiden gikk i et forrykende tempo, og plutselig var kl 18 og messen var over. Slitne, men meeeeget fornøyde gikk turen over gaten og inn på hotellet. Under armen hadde vi en SNES vi fikk låne av Kapten Krok, så kvelden var definitivt reddet! Det gikk i slåssespill, bilspill og en vrien runde med Battletoads før kroppen og hodet sa i fra at nå var det på tide å hvile. Det gikk ikke lang tid før hotellrommet var fylt av snorkelyder, prompelyder, pusting og pesing og vi alle drømte søtt…

Vi ønsker å takke Kapten Krok, Retrospelmässan og ALLE som var der for en helt fantastisk dag! Hele 3700 besøkende var innom og klarer vi en brøkdel av dette til vår egen messe  24. og 25. mai, er vi veldig fornøyde!

Hilsen Jan, Tomas, Trond, Kim, Jens Olav og Tor Even.

,

3 responses to “Spillmuseet besøker Retrospelmässan i Gøteborg!”

1. Jan Olav Hegvik Avatar

Ja stor takk til Kapten Krok og den knallbra mottakelsen vi fikk. Og takk til alle som var med på turen, jeg storkoste meg skikkelig!! Beklager gjentatte forsøk fra min side med biologisk krigføring, men må man så må man :p

2. Tomas Kristiansen Avatar
    Tomas Kristiansen

Og jeg må beklage mine demoniske utbrudd om natten. Det var ikke noe personlig.. :)

3. Tor Even Myhre Avatar
    Tor Even Myhre

En skikkelig fin gjeng! VIP og greier, kan ikke bli bedre enn det!
    Meget fornøyd med turen, endte til slutt opp med 7 snes-spill! Gøy å se så mye hyggelige folk og ikke minst oppleve interessen og entusiasmen blant våre svenske venner :)