Platekompaniet hisser på seg gamere fra alle hjørner av vårt langstrakte land!!

Er du en av de som ikke får spillene du har bestilt?

caution-angry-gamer

Sakens kjerne :

Før helgen hadde Platekompaniet.no et lagertømmingsalg hvor mange titler ble solgt til 79.50,- , noen av disse var også forholdsvis nye titler som det ferske Mario Golf spillet på Nintendo 3DS. Det som har skjedd er at mange av våre lesere har tatt kontakt om at Platekompaniet har sendt ut mailer nå i

Ikke no hole-in-one på meg
Ikke no hole-in-one på meg

ettertid om at lagerstatusen på de aktuelle varene ikke har vært riktig, og lageret er tomt. Dermed sletter de varen(e) fra bestillingen.

I tilbudet sto det at salget varte så lenge varene var på lager, men pga dårlig planlegging av kampanjetidspunkt og teknisk svikt har ikke statusen på varene blitt oppdatert, og ivrige kjøpere har dermed kunne bestille disse varene hele helgen. Som ordtaket “Etter den søte kløe, kommer den sure svie”. Det er mange gamere som nå sitter skuffet igjen.

Den søte kløe

Kontakt med Platekompaniet :

Jeg tok på meg oppgaven å kontakte Platekompaniet for å høre hva som hadde skjedd og snakket med  Monika som er butikksjef for nettbutikken til Platekompaniet. Hun påpeker at hun syns det er veldig leit det som har skjedd og kom med noen uttalelser som jeg har skrevet lengre ned i artikkelen.

 Min personlige erfaring :

Jeg er også en av gamerne som benyttet meg av Platekompaniets forlokkende tilbud, noe jeg i ettertid føler meg litt lurt av. Jeg mottok en ordrebekreftelse på mail som så slik ut :

1 stk Nintendo Wii U – Monster Hunter 3 Ultimate,
Nettobeløp 79,50
Antatt leveringstid 2 – 4 virkedager

1 stk Nintendo Wii U – Wii Party U + Wii Remote Plus (Hvit),
Nettobeløp 149,50
Antatt leveringstid 2 – 4 virkedager

2 stk Nintendo Wii – The Legend Of Zelda: Skyward Sword,
Nettobeløp 159,00
Antatt leveringstid 2 – 4 virkedager

2 stk Nintendo 3DS – Paper Mario: Sticker Star,
Nettobeløp 159,00
Antatt leveringstid 2 – 4 virkedager

1 stk Nintendo 3DS – Mario Golf: World Tour,
Nettobeløp 79,50
Antatt leveringstid 2 – 4 virkedager

1 stk Nintendo 3DS – Castlevania: Lords of Shadow – Mirror of Fate,
Nettobeløp 79,50
Antatt leveringstid 2 – 4 virkedager

1 stk Nintendo DS – New Super Mario Bros. DS,
Nettobeløp 79,50
Antatt leveringstid 2 – 4 virkedager

1 stk Playstation 3 – Mass Effect – Trilogy,
Nettobeløp 79,50
Antatt leveringstid 2 – 4 virkedager

Totalsum 865,00

Som det tydelig kommer frem av teksten er den antatte leveringstiden 2-4 virkedager, men det er først i går og i dag jeg har mottatt mailer om at det ene spillet etter det andre ikke kan leveres og dette beklages.
I skrivende stund har Platekompaniet sendt meg mailer om at samtlige av mine bestilte artikler ikke er å oppdrive, og at ordren i sin helhet er slettet.

Beklager så mye sier Monica
Beklager så mye sier Monica

Monika sier at de har lært av dette og i etterpåklokskapens navn var det kanskje ikke det lureste å sette igang en slik kampanje på ettermiddagen fredag 4. juli midt i fellesferien. Trykket har åpenbart vært enormt i ettertid med å få ryddet opp i dette. Monika forteller at de ikke var ajour med alle bestillingene før  kl 12 i dag. Monika sier at hun beklager på det sterkeste det inntrufne.

Litt underlig når Platekompaniet selv sier at feilen ligger hos de, men likevel er det oss kjøpere som skal få svi, det sto riktignok i annonsen at tilbudet varte så lenge lageret rekker, men da er det jo alfa og omega å ha de riktige verktøyet tilgjengelig slik at varestatus oppdateres fortløpende og grove feil som det ovennevnte kan unngås. Platekompaniet kommer til å få en ny nettløsning til høsten nettopp med tanke på denne episoden og for å gi kjøperne en bedre trygghet om at det de bestiller faktisk er tilgjengelig.

 Eksempel på mail om at varen ikke kan leveres :

Hei <navn>,

Vedrørende din ordre: XXXXXXXXX

Takk for at du benyttet deg av vårt store spillsalg denne helgen. Merk at tilbudet gjaldt så lenge lageret rakk, og vi er dessverre tomme for varen Mario Golf: World Tour. Vi må derfor slette varen fra din bestilling.

Beklager at vi ikke kunne skaffe varen.

Dersom du har benyttet kreditt- eller bankkort i betalingen, merk at du ikke har blitt belastet for denne varen. Da du la inn ordren ble det foretatt en reservasjon på kontoen din. Den vil bli opphevet innen 5 virkedager.

Hvis faktura ble benyttet som betalingsmåte, vil ikke denne bli generert. Faktura lages kun når varen sendes herfra.

Mvh
Platekompaniets nettbutikk
Akersbakken 10
0172 Oslo
http://www.platekompaniet.no

 

Kunne/burde Platekompaniet gjort ting annerledes?

I og med at de selv sier at feilen og årsaken til dette problemet ligger hos de selv så burde de kanskje påtatt seg den økonomiske byrden og sendt spillene til alle de som hadde lagt inn bestilling i god tro? Personlig så ser jeg at dette har vært en vanskelig avgjørelse å komme fram til når trykket og antall solgte spill har vært så enormt, den økonomiske byrden det ville kostet å dekke dette ville mest antakelig sprengt en og annen budsjettgrense for de fleste nettbutikker her til lands. Personlig tror jeg også noen resellere har benyttet sjansen til å få tak i spill billig for å selge videre med profitt, bli derfor ikke overrasket hvis flere av titlene Platekompaniet hadde på salg dukker opp på finn.no i overskuelig fremtid.

Ja takk begge deler?
Ja takk begge deler?

Hva tenker dere om dette?


Posted

in

by

Comments

7 responses to “Platekompaniet hisser på seg gamere fra alle hjørner av vårt langstrakte land!!”

  1. Bård Lilleøien Avatar
    Bård Lilleøien

    Er ikke videre forbannet, da det var gode tilbud, og jeg tilsynelatende slapp unna med ett spill til en drøy hundrelapp(inkludert fraktkostnader)…
    Men det frister ikke til videre handel på dette nettstedet med det første. Kanskje når de får systemet igang skikkelig, men det er litt surt å tro man har gjort gode kjøp på spill man har sett etter en stund, for å så få bekreftet kjøpet, bare for å få vite at tingene ikke blir sendt likevel, dagen man egentlig planla å campe postkassa.

    1. Jan Olav Hegvik Avatar

      Ja det er alltid utrolig kjipt å få beskjed om at noe man trodde var iorden ikke er det allikevel

  2. Magnus G Avatar
    Magnus G

    Synes det der var en ganske dårlig løsning på en feil fra deres side. De burde i det minste gitt et plaster på såret når de først har klart å drite seg ut og må skuffe kjøperen.

    I tillegg tenker jeg på hvorvidt det har vært et “rettferdig” valg av hvem som har fått levert ordren sin, og hvem som ikke har det. Det er ikke sikkert at de har tatt ordrene basert på rekkefølgen de kom inn, selv om det virker mest logisk. Andre faktorer kan også være at det har prioritert de som har betalt med kort fremfor de som valgte faktura som betalingsmetode siden det er sikrere og mindre arbeid, eller at de med de største ordrene har blitt prioritert fremfor de som bare bestilte et eller to spill(frem til det ble helt tomt, riktignok) slik at større ordre ikke ville bli kansellert siden deler av den ikke da hadde blitt oppfylt. Eventuelt motsatt av det sistnevnte, for å tilfredsstille så mange kunder som mulig.

    Bare en liten tanke, selv om jeg riktignok tror at de mest sannsynlig bare har tatt dem fortløpende ettersom ordrene kom inn.

    Vurderte faktisk å bestille et par spill selv, men tydeligvis like greit at jeg lot være. :p

    1. Jan Olav Hegvik Avatar

      Jeg syns selv hele hendelsen er utrolig kjip, og som deg kan jeg på det beste evt spekulere i hvordan de har valgt å følge ordrene. En ting de absolutt burde ha på lignende salg er at det er X antall spill per kunde (av ett og samme spill). Jeg har sett flere bestille 50 og 100 av samme spillet og da blir det litt merkelig rett og slett :D Jeg tror og håper at de har lært av denne blemmen her og kanskje tar kontakt med alle kundene som ikke har fått det de har bestilt og gir de i det minste en rabattkode e.l. ved sin evt. neste bestilling.

      1. Robert Singer Engeli Avatar
        Robert Singer Engeli

        usikker på rekkefølgen på ordrene som ble sendt og hvordan de gjorde det, Rinden fikk 50 av 100 Duke Nukem til PS3 vet jeg, men det spillet hadde de tydeligvis mer enn nok av, det var det eneste jeg fikk, men kan være at de kuttet litt på ordren hans for å gi flere andre det spillet f.eks

        selv syns jeg det største problemet var at spill som viste seg å være utsolgt allerede på fredag fortsatt lå til salgs på søndagen, var først mandag morgen jeg så dem hadde kuttet vekk utsolgte spill fra utvalget, regner med dem ordner litt bedre system til dem eventuelt har lagertømming igjen, så ting blir fjernet fra utvalget etterhvert som det er utsolgt og ikke flere dager senere med massevis av missfornøyde kunder, nå er jeg mest spent på hvor lang tid dem bruker på å gi tilbake pengene de har fått for varer de ikke hadde

  3. Ole Petter Baugerød Stokke Avatar

    Nå har vi sak ute på Dinside! Takk for innspillene dine, Jan Olav.

    http://www.dinside.no/929571/kundene-raser-etter-platekompaniet-salg

Leave a Reply to Jan Olav Hegvik Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *