Super Mario besøker Sonic, eller spiser sopp på planeten Zebes..alt kan skje, og det meste skjer når fans skaper egne versjoner av sine favorittspill. Romhacks er en subkultur innen gaming, som har vokst seg større i de siste årene. Mange har spesialisert seg på å overføre disse spillene over på originale kassetter slik at jeg og du kan nyte spillet på konsollen hjemme i stua! De er også lett tilgjengelig via egne nettsteder, der man kan laste de ned som roms, for å så spille de i emulatorer på datamaskinen.
Vi har tatt en kjapp prat med skaperen bak romhacken “Super Mario World – The Lost Adventure 1, Curtis Saint Fleur, ” og i tillegg har Lars prøvd ut spillet. Videoen kan dere se nederst i denne saken.
Hvor lang tid brukte du på å lage spillet?
Jeg brukte LANG tid..Jeg brukte faktisk et år på å lage det første spillet i denne serien.
Hvordan går du frem for å velge musikken du skal bruke?
Jeg går til musikkavdelingen på smwcentral.net , og velger ut sanger jeg liker fra spill jeg liker. Enkelt og greit.
Kan du fortelle meg litt om selve prosessen rundt det å lage en romhack? Hvordan går du frem?
Hva jeg vanligvis gjør, er at jeg laster ned mye musikk jeg liker. Så grupperer jeg de inn i forskjellige kategorier som “skogmusikk,” og “ørkenmusikk,” som igjen er med på å avgjør hvilke type brett jeg ønsker å ha med i spillet. Jeg lager det første som popper inn i hodet mitt i øyeblikket. Jeg lar meg innspirere av andre Mariospill, men også Sonic, Mega Man, Castlevania, Zelda og Final Fantasy.
Det er mye å lære før man starter å lage romhacks, så Episode 1 var en ganske smertefull affære for meg. Mye av det jeg prøvde på krevde mange forsøk før det fungerte, og det ble mye titting på opplæringsvideoer, lesing av dokumenter etc. Heldigvis ble alt mye lettere når jeg lagde Episode 2 og 3, for nå begynner virkelig ting å sitte.
Hva slags program bruker du når du lager spill?
Det viktigste programmet jeg bruker er Lunar Magic, en SMW level editor, men jeg bruker også en hel haug med andre program som Addmusic 4.05 og AddmusicK får å få musikken på plass. Sprite Tool heter det jeg bruker får å få inn custom sprites i spillet, som f.eks de hammerbrødrene. YYchr for å redigere grafikk, block tool og ASER.
Hva er den største forskjellen på nr 1 og 2 i serien?
Jeg har lært mye etter jeg lagde min første hack, så i nr 2 så er det mange flere egenprogrammerte fiender og bosser. I tillegg er Nr 2 er ganske mye mer utfordrende.
Curtis legger ikke disse spillene over på kassetter selv, men det er det mange som gjør. Hvis man er interessert i å kjøpe spillet, så kan man f.eks ta kontakt med Kenneth Jørgensen ([email protected])fra Nerdalert. Spillet kan også lastes ned gratis i romformat fra nettet. Curtis forteller videre at spill nr 3 i rekken kommer ut i løpet av Mars. Vi gleder oss!
Under her får dere se Lars sin presentasjon av Super Mario World, The Lost Adventure 1.
Har dere noen gode tips om andre romhacks? Skriv de ned i komentarfeltet!
Leave a Reply