Spillanmeldelse – Super Stardust Ultra

Pris: 109,- for elektronisk versjon på Playstation Store

Super Stardust Ultra er kun tilgjengelig på Playstation Store

Innledning :

Som god venn av Jan i Spillmuseet sa jeg at jeg hadde lyst til å starte å skrive spillanmeldelser for nettsida. Det første spillet ble da “Super Stardust Ultra”. Til vanlig er jeg en aktiv gamer som holder på med World of Warcraft, Diablo 3 og League of Legends så dette ble en god avsporing for min del. Men nok om meg, la oss starte å titte nærmere på dette høy-oktan arcadespillet.

Historie/Handling :

Stardust til Amiga 500

Housemarque lagde det første Stardust spillet allerede i 1993 til Amiga 500, skaperene lanserte også en PC versjon i 1996. 10 år senere startet de samarbeidet med Sony Computer Entertainment og publiserte Super Stardust HD til PS3, dette er ifølge metacritic blant de høyest rangerte indie-titlene til PS3. Denne versjonen ble også lansert på PSP (Playstation Portable) og PSVita (Playstation Vita). Så spoler vi fort fram til 2015 og spillet dagens anmeldelse dreier seg som har hatt flere av de originale skaperne som bidragsytere under utviklingen.

Dette er ikke et spill med særlig nevneverdig historie, det går rett på sak. Det handler kort og greit om å knerte ymse fiender og gjenstander før de tar rotta på deg. Man reiser fra planet til planet og hvor etter noen innledende runder man står ansikt til ansikt med sluttkjempen (boss). Husk at dette er et arcadespill og dermed er fokuset mer på gameplay enn historie.

Gameplay :

Du styrer et romskip med den venstre analogstikken, mens du skyter med den høyre stikka. Skipet har 3 forskjellige våpen som du lett bytter imellom med L1 og R1 tastene. R2 er tasten du bruker for bombe mens L2 er hastighetsbooster. Under spillets gang når man knuser diverse asteroider kommer det frem små grunne kometlignende steiner som kan gi oppgraderinger til de forskjellige våpnene, dette styrer spillet selv. Disse kometene kan også gi poeng, ekstraliv og skjold, det er jo tross alt et arkadespill vi snakker om her.

Powerups

Av og til kommer det et transportromskip som har 2 tanker som gir deg ytterligere bomber.

I NÆRMERE DETALJ

Goldmelter våpenet

Rock Crusher : Våpenet som er mest effektivt mot stein som f.eks asteroider

Gold Melter : Denne flammekasterlignende innretningen er som navnet hentyder meget effektiv mot gull asteroider

Ice Splitter : Disse prosjektilene er da de som er best å bruke mot frosne verdensrom objekter

Bomben : Denne fjerner alle fiender og objekter innenfor et avgrenset område

Speedbooster : Denne innretningen er like trygg som Reodor Felgens Il Tempo Gigante og krever mye ferdighet for å mestre, oftest ved aktivering sikret jeg min egen død

SPILLETS FORSKJELLIGE MODUSER :

Arcade : Den modusen du mest antakelig starter med og hvor du låser opp de forskjellige planetene etterhvert som ferdighetene tillater det. I denne modusen starter man med 3 liv og 4 bomber

Planet : Her velger du planeten du ønsker å spille på og tilstrømningen av fiender fortsetter i det uendelige til du dør. Du starter med 1 liv i denne modusen

Endless : Den første planeten og du skal prøve å rake inn så mye poeng som mulig, som tittelen tilsier fortsetter det i det uendelige fram til du dør. 1 liv er det du starter med her også

Det kan bli ganske så kaotisk

Survival : Her handler det kort og greit om å holde skipet sitt flyvende så lenge som mulig

Time-Attack : Samme som survival men her får man tidsbonuser for å sette et ekstra press på deg som spiller, du skal altså holde det gående så lenge som mulig.

Bomber : Her får du generøst tildelt 10 bomber i starten, transportskipene med bomber dukker riktignok opp men med de andre våpnene deaktivert er dette rimelig vrient

Impact : Ikke testet

Blockade : Ikke testet

Interactive Streaming : Dette er den samme modusen som “Endless” bare at det blir streamet mens du spiller

Multiplayer

Alle modusene har en stigefunksjon hvor man kan se de topp 1000 rangerte spillerne i verden, akkurat som mange tidligere arkadespill handler dette om å rake inn så mange poeng som mulig og slåss deg oppover stigen for heder og ære.

Spillet støtter lokalt 2-4 spillere co-op split-screen men man kan også spille med venner online i den evige poengjakten og på den måten avgjøre hvem som er best i vennegjengen eller for de dristige i verden.

Grafisk fremstilling :

Godt gammeldags arkadespill i 60 bilder per sekund og nydelig 3D innpakning. Spillet opererer også med en 1080p oppløsning.

Pent og oversiktelig

I starten kan alle effektene virke overveldende men det er utrolig vakkert å se på og etter litt spilltid føles alt veldig oversiktlig.

Lyd og Musikk :

Musikken er veldig techno inspirert og får opp pulsen din mens man spiller. Hele lydbildet pumper deg opp mens du sitter deg og skyter istykker endeløse objekter i din jakt på en topplassering på den tidligere nevnte stigen.

En ting som fascinerte meg idet jeg startet spillet var at kontrollen pratet til meg, jeg skvatt godt til men denne effekten fungerer knallgodt og du føler deg som kaptein for ditt eget romskip. Lydeffektene ellers er upåklagelige.

Konklusjon :

Got what it takes?

Er du vokst opp med gode arkadespill som omhandler store poengsummer og du ikke blir skremt av en høy læringskurve så er dette absolutt noe jeg anbefaler. Men vær forberedet på at du kommer til å DØ, og dø ofte før du blir en kløpper i “Super Stardust Ultra”

Flerspillerdelen fungerer veldig bra og det er moro å spille online med venner, dette ga jakten på poeng en ekstra puff og konkurranseinstinktet våknet for fullt.

Karakter : 7 av 10 gnist!! Spillet er vurdert ut fra den sjangeren det er og hvordan det formidler old-school gameplay på en ny plattform

D gnistrar skikkeleg av detta spelet!
Det gnistrer av dette spillet!