Retrotimen E45 – Bompibjørnene og Batman!

Retrotimen

Retrotimen er en podcast som kommer ut hver onsdag på Itunes, Beyondpod og Soundcloud. Podcasten består av 4 herrer i sin beste alder, som mimrer tilbake til populærkulturen som var en del av 80 og 90 tallet! Hovedsaklig spill og film, men det dukker også opp litt stoff om leker og tegneserier.

Batman_-_The_Video_Game_NES_19

BATMAN!

Spill basert på film…man kan skremme noen og enhver med akkurat det! Sjelden har spill basert på filmer vært en suksess kvalitetsmessig. Det var, og er en måte for selskap å tjene litt raske penger på naive fans. I 1990 kom unntaket som bekrefter dette fenomenet. Vi snakker om Batman The Video Game til Nintendo Entertainment System! Et lekkert stykke spill, som samtidig er veldig utfordrende og har vært skylda i havariet til mang en NES kontroller. Vi tar en prat om spillet, musikken og stemningen i spillet!

A-New-Beginning-disneys-adventures-of-the-gummi-bears-17515354-1115-850

Bompibjørnene!

Disneys første animerte serie, Bompibjørnene, står nok ansvarlig for mange minner hos både dere og oss! Intromusikken er en perle som kiler nostalgmuskelen i oss alle, og vi har nok alle en favoritt av bjørnene som vi setter litt høyere enn resten! Retrotimen tar for seg serien, musikken og karakterene! Det er bare å sette seg tilbake i godstolen å kose seg, for her kommer det et heftig flashback til barndommen!

7 responses to “Retrotimen E45 – Bompibjørnene og Batman!”

1. Bård Lilleøien Avatar
    Bård Lilleøien

Tjah, Metroid-spillet så ganske dritt ut, men jeg venter til jeg får det i hånda. Det beste med Nintendo-konferansen var muppetene, som faktisk var laget av Henson-gjengen.
    FF7 skjønner jeg rett og slett ikke, men håper nå remaken klarer å engasjere meg denne gangen. Jeg bare håper de fikser det ubalanserte kampsystemet og faktisk gir ting en liten utfordring denne gangen… men med Nomura bak roret, er jeg skeptisk, jeg kommer ikke på et eneste av spillene hans jeg har likt.
    Last Guardian derimot så litt gøy ut, så det blir vel grunnen til at jeg kjøper en PS4slim dagen PS5 kommer ut.
    Rare-samling på Xbone, høres bare feil ut. Jeg kommer ikke til å kjøpe Xbone av den grunn, men mulig den gjør at jeg slutter å se rart på folk som sier de eier en Xbone (om de finnes, har faktisk ikke møtt noen ennå).

Bompibjørnene-sangen skulle jeg da ha veddet på at de fleste husket på engelsk? Har dere HELT GLEMT at NRK sendte den (iallefall sesong 1) på originalspråket i 1986? Dette var jo før de fant ut at de på død og liv måtte dubbe alt fordi de var redd for at ungene skulle lære seg fremmedspråk(de sendte også Shagma året før). Jeg fant til og med opptaks-VHSer med det for noen år siden, så jeg vet hva jeg snakker om, så det er rett og slett blasfemi å ikke ta med den engelske her.
    Men den svenske er vel nest-best, så ok…
    Så Disney Dags, selvsagt. Visste ikke serien ble dubbet på norsk etter det, men kanskje greit jeg ikke så på det, da den norske hørtes helt grusom ut.
    Gromlingene var opprinnelig kalt Ogres, så helt Orcer var det ikke, men nært nok. Alle bjørnenavnene på engelsk er forøvrig bygget videre på Gummi… fordi.

Batman er et knallspill.
    Enda et sånt spill jeg ikke klarte da jeg var liten, men som jeg nå har oppdaget egentlig ikke er så vanskelig som man husker. Det er uendelig med fortsettelser, det “vanskelige” sistebrettet er bare ren trening, gir man det en halvtime, sitter det. Bruker man batterangene som hovedvåpen, kommer man raskt gjennom.
    Selv Jokeren er ikke så ille straks man skjønner tre ting: at man må stå på pistolmunningen for å unngå skade fra den, at man må dukke unna lynene, og at han ikke kan skade deg når han blinker (derfor slår man ham rett før han løper, som dere sa). Er faktisk ikke verre enn det. Har drept ham flere ganger, og handler mer om å få timingen på disse tre tingene i fingrene.

Adam West er den beste Batman, den som er nærmest originalmaterialet og den som er mest underholdende. De klarte den perfekte balansen med spenning for barna og campy selfaware-humor for voksne. Haiscenen er forøvrig fra filmen.

retrojorgen

Har sikkert å gjøre med at jeg var 3 år gammel da NRK sendte bompibjørnene på engelsk :) Jeg har kun minner av det på svensk og så etter hvert norsk. Samme med Shagma. Jeg så det aldri på NRK, men heller på Sky channel og senere TCC hvor det gikk under navnet Spartacus and the sun beneath the sea. For meg er også kjenningsmelodien riktig på engelsk og ikke fransk siden det var den jeg hørte først :)

1. Bård Lilleøien Avatar
        Bård Lilleøien

wow, visste ikke Shagma var dubbet på noe…. men nå slår det meg at jeg håper de byttet navn på Shagshag.

retrojorgen

https://www.youtube.com/watch?v=VGOMnE26jNo Har alltid elsket denne introen :) fortellerstemmen og syngingen er super synes jeg :)

retrojorgen

Får faktisk litt gåsehud av den fortsatt :)

2. Bård Lilleøien Avatar
            Bård Lilleøien

Ikke helt gåsehudnivåer her før jeg hører den franske (godt å ha DVDene), men jeg er glad de kjørte samme sangen, i det minste.

Visste du det er samme komponisten (Vladimir Cosma) som står bak all musikken i Asterix-tegnefilmene? Jeg ble helt satt ut av den kunnskapen for litt siden, selv om jeg kanskje ikke burde blitt det.

2. Pippegjøk Avatar
    Pippegjøk

Bompibjørnene, og veldig mye annet, klinger liksom ikke like bra på norsk som på svensk, men vet ikke om det er nostalgi som spiller inn.

Og vet forresten ikke om det er lov å i “pæssen min sitter fast” eller “pæssen min kommer ut av analsystemet”? ☺

Nok en knall episode!