E52 – Grand Prix, Battletoads og Påleggstest

Retrotimen

Retrotimen er en podcast som kommer ut hver onsdag på Itunes, Beyondpod og Soundcloud. Podcasten består av 4 herrer i sin beste alder, som mimrer tilbake til populærkulturen som var en del av 80 og 90 tallet! Hovedsaklig spill og film, men det dukker også opp litt stoff om leker og tegneserier.

Melodi Grand Prix og Battletoads

Denne gangen tar vi for oss de som gikk ut seirende av de norske utgavene av Melodi Grand Prix på 80 tallet. Tiden ble litt knapp, så vi kom oss ikke helt gjennom tiåret, men vi tar for oss siste halvdel neste gang. I tillegg prater vi litt om Rarespillet Battletoads til NES. Spillet som skulle utfordre Turtles…Hvordan gikk det egentlig?

BattletoadsNES_Large

Påleggstest!

Vi har også denne gangen med vår annerkjente påleggstest! Hva vi tester i dag må dere høre podcasten for å finne ut. Hvis dere har minner om noen artister fra Grand Prix, Battletoads og pålegget  i komentarfeltet, eller gå til vår facebookside! Der er det mye liv og røre, og  vi setter pris på et par gode youtubelenker og mimring fra dere der!

Tags:

One response to “E52 – Grand Prix, Battletoads og Påleggstest”

1. Bård Lilleøien Avatar
    Bård Lilleøien

Musikk…. ingen kjenner, men den joiken har jeg hørt, utrolig nok. Visste ikke den var fra Eurovision. Melder meg ut av den diskusjonen ved å si at de russiske bestemødrene fortsatt er det beste jeg har sett fra den fronten.

Angående Battletoads, det er 12 brett og ALLE er forskjellige. Beat-em-up er “standard”-gameplayet, og kommer tilbake igjen på feks brett 5 og 7, mens feks 4, 6, 8 og 9 er mer plattform-baserte.

Problemet med Battletoads er som nevnt at Turbo Tunnel kommer såpass tidlig i spillet, som krever perfekt navigering. Folk satte seg fast her uten å komme videre, og dermed uten å se hvor variert og gøy resten av spillet er.
    Å warpe fra Turbu Tunnel er ikke spesielt smart, da man hopper rett til verden 5, som er ganske bæsj med tilfeldige miner på slutten. (brett 4 er forholdsvis lett og har en veldig lett warp rett til slangene, som etter min mening er det letteste brettet i hele spillet).
    Selv har jeg kommet til brett 11, Clinger Winger, som jeg sliter med kun pga input lag… man må nesten spille det på en original NES for å ha en fair sjanse der.
    Antar jeg KAN vende meg til timingen litt mer. Tror jeg skal kunne klare å runde spillet med litt mer trening (sliter også fortsatt med brett 9, Terra Tubes, og spesielt 10, Rat Race).

For å se resten av spillet, anbefaler jeg veldig racet til ProtonJon: https://www.youtube.com/playlist?list=PL201F1C36731623D0
    De har jukset seg til uendelig med liv, men det er kun for at det skal være 6 episoder og ikke 600. Hele greia er flott redigert med ting som gøyale achievements, og er et race jeg har sett igjen flere ganger.

Og PAL-versjonen av Battletoads er et av få NES-spill som er optimalisert for 50hz, det vil si, spillet kjører ikke tregere her, selv om frameraten er lavere. Dette er fordi Rare er Europeiske og visste hva de drev med. NES-spill først ble bare portet rett til PAL uten å bli optimalisert for det, og er dermed 16% tregere.