Tvilling-Zeldaer og trøblete årstider

Det er på tide å igjen dra Gameboyen opp av lomma og se hva Capcom fikk til, da de lånte Zelda-lisensen en liten periode.

seasons-bilde

Nintendo var lenge tilbakeholdne med å lisensere vekk sine spillserier til andre selskaper. Det ble gjort unntak med Philips en gang, på grunn av en hardwareavtale. Men med tanke på at Nintendo gjør sitt beste for at folk skal glemme det kapitlet i spillhistorien, skulle en jo tro at det var et engangstilfelle?

Så hvorfor finner vi da to Zelda-spill utviklet av Capcom på Gameboy Color, så sent som i 2001? Dette måtte jeg rett og slett undersøke nærmere.

Trillingspill?

Planen var opprinnelig at de tre oraklene, oppkalt etter de tre gudinnene, skulle få hvert sitt spill. Din (midten) finner man i Seasons, mens Nayru (høyre) hører til i Ages. Farore (venstre), er blitt "degradert" til passord-orakel, men er med i begge spillene.
Planen var opprinnelig at de tre oraklene, oppkalt etter de tre gudinnene, skulle få hvert sitt spill. Din (midten) finner man i Seasons, mens Nayru (høyre) hører til i Ages. Farore (venstre), er blitt “degradert” til passord-orakel, men er med i begge spillene.

Historien rundt Oracle of Seasons og Oracle of Ages, som jeg fra nå av vil referere til som Oracles-spillene, startet hele tre år tidligere. Capcom-eide Flagship hadde lekt med ideen å porte det originale Legend of Zelda til GameBoy. Prosjektet utviklet seg til en ide om å lage tre søskenspill som ville utfylle og overlappe hverandre. Spillene skulle baseres på hver av de tre bitene av Triforce: mot, visdom og makt.
Da dette ble litt vel komplisert. Og med tanke på at grunnideen var at spilleren skulle starte på hvilket som helst av de tre spillene i ønsket rekkefølge, ble det ene av dem droppet, og vi satt igjen med to.

Seasons skal være basert på makt, og hovedsakelig fokusere på fysiske utfordringer og kamper, mens Ages fokuserer på visdom, og inneholder tøffere gåter.

Ettersom jeg ikke var klar over stort av dette…

Slemmingen denne gangen heter General Onox, og hans ytre reflekterer hvordan spillet fokuserer mer på kampferdighet og styrke.
Slemmingen denne gangen heter General Onox, og hans ytre reflekterer hvordan spillet fokuserer mer på kampferdighet og styrke.

… startet jeg rett på Oracle of Seasons. Jeg har faktisk aldri rørt noen av spillene før, men jeg nå lastet dem ned på 3DS Virtual Console.

Seasons var tydeligvis øverst på 3DS-lista, så derfor startet jeg der.
Ett sted er så godt som et annet, og spillet fenget meg ganske raskt. Spillet starter med at Triforcen sender Link til landet Holodrum. Link møter Din(oppkalt etter en av de tre gudinnene som skapte Hyrule), som også er kjent som Oracle of Seasons, årstidsorakelet. Møtet blir derimot kortvarig, da den onde ridderen Onox tar henne til fange, og dermed roter til årstidene fullstendig. Det er vinter det ene øyeblikket, og sommer det neste.

For å rette opp skaden, må Link innom de vanlige åtte templene, før han kan stå imot Onox og befri Din, for å rette på skaden. Underveis får man heldigvis en stav som til en viss grad kan kontrollere årstidene. Svært mange av spillets gåter spiller rundt å bytte til rett årstid for å komme seg rundt hindringer.

Spillet føler jeg at jeg har sett før?

Den grafiske stilen er nær identisk med Link's Awakening. Også flere av bossene vil den oppmerksomme spiller kjenne igjen? Men en bør ikke la seg lure. Disse er faktisk langt tøffere enn da man møtte dem i det første Zelda-spillet.
Den grafiske stilen er nær identisk med Link’s Awakening. Også flere av bossene vil den oppmerksomme spiller kjenne igjen? Men en bør ikke la seg lure. Disse er faktisk langt tøffere enn da man møtte dem i det første Zelda-spillet.

… og det er ganske så tydelig. Fra øyeblikket introen er over, og man starter spillet, føles spillet til forveksling likt Link’s Awakening.
Grafikken er lik, musikken er stort sett nøyaktig den samme, og både kontroll og gameplay er identisk. Dette er rett og slett Link’s Awakening, satt i en ny verden.

Men er det egentlig dumt? Majora’s Mask er på overflaten veldig likt Ocarina of Time, og jeg så ingen grunn til å klage over det.
Link’s Awakening fungerer, og når et spill henter ting derfra i såpass stor grad, vet man i det minste at man ikke trenger å lære seg det grunnleggende igjen. Det er bare å hoppe rett inn, og nyte det.

Likevel føler jeg at noe mangler…

Templene legger mer opp til fingerferdigheter enn tenking. Det er ofte opplagt hva man skal gjøre, men iblant er det likevel knotete, og dessverre ofte fordi hva som foregår er på kanten av hva spillmotoren takler.
Templene legger mer opp til fingerferdigheter enn tenking. Det er ofte opplagt hva man skal gjøre, men iblant er det likevel knotete, og dessverre ofte fordi hva som foregår er på kanten av hva spillmotoren takler.

… og det er svært vanskelig å sette fingeren på hva. Som med Zelda’s Adventure på CD-i, føles Seasons ofte mer som en ROM-hack, enn et eget fullverdig Zelda-spill, dog et svært godt forsøk.

Den fysiske utfordringen er en ting, og spillet er definitivt tøffere enn tidligere spill. Kanskje til og med på linje med originale Zelda til NES. Jeg endte opp med å dø flere ganger, spesielt på bossene. Det er heller ingen måte å fylle opp liv på, annet enn en flaske med medisin, som er svindyr, og som brukes opp automatisk når man dør en gang.

Dette skjer altfor raskt altfor mange steder i spillet. For mange fiender på for lite område. Ingen knockback og lite recovery-tid.
Dette skjer altfor raskt altfor mange steder i spillet. For mange fiender på for lite område. Ingen knockback og lite recovery-tid.

Utfordringene virker dessverre ikke alltid så nøye planlagt og designet som man er vant til i Zelda-spill, og gameplayet har definitivt noen røffe kanter. det er som om de tok Link’s Awakening, og la på utfordringer som er i overkant av hva det spillet er designet for. Eksempelvis kan jeg nevne at flere av bossene krever at man sjonglerer tre-fire forskjellige gjenstander for å kunne skade dem og unngå å ta altfor mye skade tilbake, noe som er i overkant komplisert når spillet er designet rundt å bruke kun to gjenstander om gangen.

Jeg merket også godt at fiendeplassering og antall fiender ofte var uheldig. Man kan oppleve å møte fiender i svært tøffe og uheldige situasjoner, uten at man kan gjøre stort annet enn å bli en ufrivillig pingpongball. Med tanke på at Link ikke har noen udødlighetstid etter at han har tatt skade, kan man raskt gå fra 10 til 2 hjerter på energimeteret, uten å helt skjønne hva som skjedde.
Spillet er ikke direkte vanskelig, men frustrasjonsnivået er høyt på grunn av de gangene man havner i slike ubehjelpelige situasjoner, og akkurat det er veldig lite typisk Zelda.

Tilfeldigheter er et annet problem…

I et forsøk på å finne negative ting om mitt favorittspill, Link to the Past, nevnte jeg gravespillet som en stor synder, fordi hjertebiten er svært tilfeldig plassert, og kun særdeles erfarne speedrunnere med stor kjennskap til såkalt RNG(random number generator) vet nøyaktig hvor de skal se, på hvilket milisekund av gravingen.
Den hjertebiten i LttP, er ingenting i forhold til et par av hjertebitene og samleobjektene man finner i Oracles-spillene.

Ringmannen forteller deg hvilke ringer man har funnet. Det er 64 av dem, men man kan selvsagt finne samme ring ørten ganger, så det er i overkant knotete å få tak i alle.
Ringmannen forteller deg hvilke ringer man har funnet. Det er 64 av dem, men man kan selvsagt finne samme ring ørten ganger, så det er i overkant knotete å få tak i alle.

Et eksempel, den hjertebiten jeg brukte mest tid på, krever at man planter frø på diverse steder i spillet. Etter at man beseirer 40 fiender, vil frøet ha vokst til et tre, og man kan bokstavlig talt høste frukten av dette. Frukten kan inneholde alt fra penger, feer, medisin, til ting som ringer og… en hjertebit.
Denne hjertebiten hadde jeg ekstrem uflaks på, og jeg var svært nær ved å gi opp etter mange timers leting, før jeg endelig fikk tak i den. Ettersom et av målene mine er å klare hvert eneste Zelda-spill 100%, er slike ting mye mer frustrerende enn de burde være.
Dermed droppet jeg også planen om å samle alle spillets ringer.
Ringer får man i kister, av frukter, fra minispill, og fra diverse andre steder. Ringene tar man med til mannen som ser ut som Luigi med turban, som forteller deg hvilken ring du har funnet, for 20 rupees. Hver ring gir Link en unik liten egenskap, men man kan bare bruke maksimalt tre av dem om gangen. Det er hele 64 forskjellige ringer i spillet, så det er bare å starte jakten, gotta catch’em all!

Til tross for en noe ujevn opplevelse…

Oppgaveløsingen rundt årstider er noe av det mest minneverdige dette spillet har å by på.
Oppgaveløsingen rundt årstider er noe av det mest minneverdige dette spillet har å by på.

… vil jeg ikke nøle med å anbefale spillet. Om man liker Link’s Awakening og vil ha mer av det samme, er dette midt i blinken. Det er samme gameplay, og samme struktur på spillet. 8 templer man må innom, i lineær rekkefølge, og nok av utforsking og gåter å løse mellom hvert tempel.
Tempeldesignet har som vanlig svært høy standard, og denne gangen føler jeg faktisk de er enda bedre enn de i Link’s Awakening. Hvert tempel er, som etterhvert vanlig i Zelda, bygget opp slik at man til enhver tid aldri er langt fra utgangen, dersom man må lagre, og de blir gradvis vanskeligere jo lengre man kommer.
Oppgaveløsningen rundt årstider er også en original vri på oververdenen. Ser man en vegg man ikke kan klatre, hjelper det kanskje å bytte til sommer, og klatre rundt på vegetasjonen. Eller om man må over et vann, vil det kanskje fungere å bytte til vinter, slik at man kan gå over på isen. Mulighetene er mange.
Det er også en slags “underverden” kalt Subrosia. Denne er full av vulkaner og virker skummel, men er faktisk ganske fredelig. Den hinter mye til Dark World fra LttP, men er i praksis lite annet enn et ekstra landområde man kan besøke.
Om man foretrekker fysiske utfordringer, innfrir nok Seasons det ønsket, mens Ages først og fremst fokuserer på gåter.

Til tross for noen svakheter, må en ikke glemme at det er snakk om nok et vellaget Zelda-spill i 2D. Ikke seriens beste, men fortsatt et glimrende spill.
Til tross for noen svakheter, må en ikke glemme at det er snakk om nok et vellaget Zelda-spill i 2D. Ikke seriens beste, men fortsatt et glimrende spill.

Det er nemlig slik at Seasons og Ages henger sammen.

Vil du se mer av denne gamle konen, må du også spille det andre Oracles-spillet!
Vil du se mer av denne gamle konen, må du også spille det andre Oracles-spillet!

Når man fullfører ett av spillene, får man en liten cliffhanger, og hint om et større plott enn bare “slem mann kidnapper orakel som er oppkalt etter en gudinne”. Man får da også et passord, som man kan trykke inn når man starter søsterspillet, for å fortsette der man slapp. Så vidt jeg har skjønt, vil man da beholde progresjon som ringer, og diverse andre bonusgjenstander, i tillegg til å låse opp unikt innhold.

Dette er bare hva jeg har hørt. Når jeg neste gang skriver om mine opplevelser i Oracle of Ages, vil jeg ikke bare skrive om det spillet, men også hvordan begge spillene faktisk fungerer i sammenheng.
Den teksten er nok ikke så langt unna. Jeg beklager ventetiden, denne teksten ble opprinnelig skrevet i sent august/tidlig september, men jeg ønsket å også fullføre Ages før jeg publiserte, slik at jeg kunne balansere inntrykk skikkelig. Dessverre var det liten tid til håndholdtspilling det siste halvåret, så ting gikk ikke unna som jeg planla, men for ordens skyld har jeg nå spilt meg opp et nytt forsprang, så det gjelder å følge med på serien igjen.

Oracles-spillene er i dag lett tilgjengelig for alle som har 3DS, da spillene befinner seg på Virtual Console.

FORRIGE | NESTE


Posted

in

, ,

by

Comments

4 responses to “Tvilling-Zeldaer og trøblete årstider”

  1. Jan Olav Hegvik Avatar

    Utrolig bra skrevet Bård, har et par spørsmål men venter til neste tekst sånn at jeg ikke spoiler noe ^^

    1. Bård Lilleøien Avatar
      Bård Lilleøien

      De neste to tekstene er ferdig skrevet, så regner med at neste kommer om en drøy uke, mens Four Sword kommer en gang før jul (sånn at jeg kan fortsette med Windwaker, som jeg spiller nå, på nyåret). Iallefall vil det ikke ta lang tid før du kan lufte hva du lurer på.

  2. Buster Jr. Avatar
    Buster Jr.

    Eg spelte begge to under reising for ei tid tilbake. Hugsa eg sat som ein liten unge og skreiv ned passord etc. Veldig morosame spel, men med ein viss eim av irritasjon, ja!
    Hugsa berre at eg sat personlig med ein litt annan “feeling” på spelet. Kan det vere musikken som var litt annleis? Eg fekk i alle fall ikkje den grandiose Zelda-følelsen som tidlegare.

    1. Bård Lilleøien Avatar
      Bård Lilleøien

      Det er noe forskjell i musikken, men det hørte jeg langt bedre i Ages. Og tro meg, i Ages-teksten vil jeg definitivt skrive om de passordene og hvor gøy det var å sitte på et tog med en 3DS, uten mulighet til å skrive dem ned, hvor jeg måtte huske 6 siffer og gå inn og ut av spill på 3DS-menyen konstant.
      Men det passordsystemet er også muligens eneste måten de kunne ha fått til dette på GBC også, og ideen med å linke spill på denne måten er i prinsippet veldig kul. Det er plusser og minuser som jeg kommer til å gå litt i dybden på.

Leave a Reply to Bård Lilleøien Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *